اعلام آمادگی روسیه و عربستان برای «حفظ ثبات در بازار جهانی نفت»

از ماه ژوئیه امسال، بهای نفت خام برنت دریای شمال تقریبا ثابت مانده است

دیدار پوتین و بن سلمان در ریاض در اکتبر سال گذشته  BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

روسیه و عربستان سعودی اعلام آمادگی کرده‌اند که برای حفظ ثبات در بازار جهانی انرژی همکاری کنند.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای این خبر را پس از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد.

به گزارش بلومبرگ، دو طرف در پی گفتگوی روز ۱۳ کتبر در باره ایجاد ثبات در عرضه و تقاضای بازار نف و تقویت اقتصاد جهانی، این بار به شکلی «گسترده» در باره همکاری «اوپک پلاس» صحبت کردند.

این دو مکالمه تلفنی میان سران دو کشور عمده صادرکننده نفت در دنیا پیش از نشست گروه کوچکی از وزرای نفت گروه «اوپک پلاس» صورت گرفت که قرار است روز دوشنبه ۱۹ اکتبر، رعایت کاهش تولید از سوی اعضا را مورد بررسی قرار دهد.

در بیانیه کرملین آمده‌است: «هر دو طرف بر آمادگی خود برای هماهنگی نزدیک در زمینه ثبات بازار جهانی نفت تاکید کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته گروه راهبردی اوپک پلاس هر ماه برای تحلیل بازار تشکیل جسله می‌دهد و توصیه‌هایی ارائه می‌دهد.

از ماه ژوئیه امسال، بهای نفت خام برنت دریای شمال تقریبا بین ۴۰ و ۴۵ دلار بر بشکه ثابت مانده، که ناشی از تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و کاهش اعضای اوپک پلاس بوده است.

اوپک پلاس شامل اعضای اوپک به رهبری عربستان سعودی و چند کشور مستقل تولید کننده نفت و گاز از جمله روسیه و قزاقستان است.

این اولین بار از ماه آوریل بدین سو است که سران روسیه و عربستان سعودی دو بار در یک هفته گفتگو می‌کنند. در آن زمان، رهبران دو کشور می‌کوشیدند برای پایان دادن به جنگ قیمت‌ها به توافقی برسند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نهایت بین دو سرف میانجی‌گری کرد.

اوایل هفته گذشته، السکاندر نوواک، وزیر انرژی روسیه و سهید المزروعی همتای اماراتی او گفتند که فعلا گروه اوپک پلاس قصد دارد عرضه نفت را طبق برنامه افزایش دهد.

دیدار بعدی همه وزرای اوپک پلاس در روز ۳۰ نوامبر برگزار خواهد شد، و احتمالا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر عمده‌ای بر آن خواهد داشت.

بیشتر از اقتصاد