موفقیت دولت نیوزیلند در مهار کرونا و پیروزی چشمگیر جاسیندا آردرن

دولت خانم آردرن با در پیش گرفتن «راهبرد کووید صفر» تحسین دانشمندان را برانگیخت

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، در حین یک کارزار تبلیغاتی در مرکز مانگرا تاون- REUTERS/Fiona Goodall/File Photo

جاسیندا آردرن در مسیر آغاز دومین دوره نخست وزیری‌اش گام برمی‌دارد. پیام نظرسنجی‌هایی که به دنبال کارزار خانم آردرن انجام شد نحوه مدیریت او در ارتباط با همه‌گیری کووید-۱۹ بود.

در این انتخابات، خانم آردرن چهل ساله به دنبال سه سال خدمت در مقام نخست وزیری، و جودیت کالینز ۶۱ ساله از حزب ملی که راست میانه است، برای تشکیل ۵۳‌مین پارلمان نیوزیلند در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

در میان شرکای ائتلافی حزب کارگر، حزب «نیوزیلند نخست» ۲.۲ درصد، و حزب سبز ۸.۷ درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند.

در تمام طول انتخابات، حزب کارگر با اکثریت قابل توجه پیشتاز بود. 

این نخستین پیروزی قاطع دولت پس از برقراری سیستم انتخاباتی مبتنی بر «نسبت» است که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید. بر اساس این سیستم، یک حزب سیاسی یا یک ائتلاف باید ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان – حدود ۴۸ درصد آراء ـ را به دست بیاورد تا بتواند تشکیل دولت بدهد. 

به دنبال آن، احزاب کوچکتر اغلب نقشی مهم در تعیین نتیجه انتخابات دارند. نظرخواهی‌های اخیر حاکی از آن است که خانم آردرن به ادامه حمایت حزب اقلیت سبز به رهبری جیمز شاو نیازمند است.

انتخابات عمومی نیوزیلند به علت شیوع مجدد عفونت کرونا در اوکلند، بزرگترین شهر نیوزیلند، به مدت یک ماه به تاخیر افتاد.

آردرن به دنبال ابتلای یک خانواده چهار نفری به ویروس کرونا در تاریخ ۱۱ اوت که به بیشترین موارد ابتلا به کرونا در کشور انجامید، برای بار دوم این شهر را در قرنطینه قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانونی که مقرر می‌کند که تنها ساکنان نیوزیلند، شهروندان و پدر و مادرها و همسران آن‌ها، اجازه ورود به نیوزیلند را دارند، همچنان به قوت خود باقی است.

شعار حزب کارگر آردرن در انتخابات، «بیایید به حرکت‌مان ادامه دهیم»، مبتنی بر موفقیت دولت در مدیریت کووید-۱۹ است و این که نیوزلند یکی ازکشورهای جهان بوده است که بیشترین پیروزی را در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا داشته است.

در این میان، حزب ملی کارزار خود را بر بهبود مدیریت اقتصاد متمرکز کرد.

نیوزیلند با پنج میلیون جمعیت، هیچ موردی از ابتلای جمعی به کووید-۱۹ نداشته است و از معدود کشورهایی است که در آن پوشیدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در اماکن عمومی الزامی نیست.

دولت خانم آردرن با در پیش گرفتن «راهبرد کووید صفر» که شامل آزمایش، ردیابی و سیستم حمایتی است، تحسین دانشمندان را برای نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا برانگیخته است.

تحت مدیریت دولت خانم آردرن و در طول همه‌گیری کرونا ۲۵ مورد مرگ و کمتر از ۲۰۰۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹ گزارش شد.

نیوزیلند در روز شنبه تنها برای انتخاب رهبر آتی خود به پای صندوق های رای نرفت، بلکه در رفراندومی شرکت کرد که استفاده از ماری‌جوانا و مرگ آسان را قانونی می‌کند.

اگر مردم به استفاده از ماری‌جوانا رای مثبت دهند، نیوزیلند پس از اروگوئه و کانادا سومین کشوری در جهان خواهد بود که خرید و فروش و استفاده از ماری‌جوانا را قانونی می‌کند.

نتایج انتخابات درروز ۳۰ اکتبر اعلام خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان