خودکشی کارگر ۲۱ ساله در شهرستان «جم» استان بوشهر

نماینده مردم بوشهر در شورای عالی استان‌ها: بیشترین خودکشی‌ها در مناطق صنعتی است

در سال‌های اخیر میزان موارد خودکشی در کارگران ایرانی بیشتر شده است - عکس از خبرگزاری ایسنا 

هنوز اندک‌زمانی از خبر تلخ خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری نمی‌گذرد که امروز، شنبه ۲۶ مهرماه، خبر رسید که کارگر ۲۱ ساله‌ای در شهرستان «جم» استان بوشهر با حلق‌آویز کردن خود، نقطه پایان بر خط زندگی‌اش گذاشته است.

علی اکبر فاطمی، نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌های ایران، با اعلام خبر خودکشی این کارگر به خبرگزاری ایلنا گفت: «بیشترین قتل و خودکشی‌ها در شهرهای صنعتی این استان رخ می‌دهد.» 

این مقام استانی با هشدار درباره بیشتر شدن این قبیل فجایع در میان شهروندان کم‌درآمد، خطاب به مسئولان گفت که باید «هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از این اتفاقات و حل مشکلات مردم به دادشان برسند.»

علی اکبر فاطمی درباره خودکشی‌های اخیر در استان بوشهر، گفت: «در ۲ هفته اخیر شاهد خودکشی سه جوان و نوجوان در استان بودیم. اول از همه  دانش آموز ۱۱ ساله دیری بود و پس از آن  نوجوان ۱۶ ساله لرستانی ساکن  در کنگان، و آخری هم جوان ۲۱ ساله کارگر در جم، که متاسفانه همگی آنها با حلق‌آویز کردن خود به زندگی‌شان پایان  دادند.»

به گفته نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها، «از قبل نیز موارد قتل و خودکشی در شهرهای صنعتی استان بوده  که رسانه‌ای نشده‌اند.»

به گفته علی اکبر فاطمی، «علت بیشتر این اتفاقات در استان به دلیل فقر مالی مردم و اختلافات خانوادگی است.»

عضو شورای عالی استان‌ها همچنین گفت: «پیش‌تر از این نیز شاهد قتل‌های زیادی در شهرستان دشتستان بودیم و هر ماه  یکی دو مورد رخ می‌داد که خوشبختانه هم اکنون این اتفاق کاهش یافته است.»

نماینده مردم بوشهر معتقد است که کارگران بی‌شماری از دورترین نقاط کشور با فرهنگ‌های  متفاوت و به دلیل مشکلات اقتصادی یا مهاجرت، در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این مسایل مشکلات و اختلافاتی میان آنها ایجاد می‌کند که منجر به فساد اخلاقی، قتل، یا خودکشی  می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به زعم نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها، «همه ما مسئولان به نوعی مقصریم.  اما بیشتر از همه مقامات مسئول استانی، مسئولان منطقه ویژه عسلویه، و نمایندگان مجلس هستند که از ابتدا  باید به آسیب‌های صنعتی کردن منطقه بیشتر  دقت می‌کردند.»

در چند سال اخیر و با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، اخبار مربوط به خودکشی کارگران در شهرهای مختلف ایران بیش از گذشته به گوش می‌رسد. 

در خرداد ماه امسال، یکی از کارگران شاغل در «میدان نفتی یادآوران هویزه» در غرب استان خوزستان، پس از آن که نتوانست دستمزد معوقه‌اش را بگیرد، خود را در محوطه یکی از چاه‌های نفت کشت.

پیش‌ از آن هم خبری مبنی بر خودکشی یکی از کارگران هفت‌تپه در استان خوزستان منتشر شده بود. 

شرایط سخت اقتصادی و معیشتی کارگران به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا، باعث شده است که تحمل تنگنای فقر برای بسیاری از آنها و البته دیگر اقشار کم‌درآمد جامعه، ناممکن شود. 

بسیاری از روانشناسان می‌گویند که وضعیت سلامت روان کارگران در سال‌های اخیر و متاثر از فشارهای بیشمار بر این قشر از شهروندان، نگران‌کننده است و باعث شده است تا مشکلات روحی همچون افسردگی در میان شهروندان وابسته به طبقه کارگر و اقشار کم‌درآمد بیشتر شود. 

به نوشته خبرگزاری ایلنا، بر اساس آمار پژوهشی که در سال ۱۳۹۴ با ۱۳ هزار و ۶۰۰ نمونه جامعه کار و تولید جمع‌آوری شده است،  آمار اختلالات روانی در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است. 

بیشتر از