شورای ملی مقاومت از «فعالیت‌ اتمی مخفیانه» در سرخه‌حصار و مریوان خبر داد

«ایران لرزه‌سنج‌های حساس نظامی را پنهانی و غیرقانونی از روسیه خریداری کرده ‌است»

بخشی معروف به «گروه چمران» به آزمایش انفجارهای اولیه برای ساخت سلاح هسته‌ای و ثبت نتایج توسط لرزه سنج‌ها اختصاص یافته است – عکس آرشیوی - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

شورای ملی مقاومت ایران اطلاعاتی را درباره یک سایت نظامی مخفی که از سوی واحد تحقیقات صوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی مدیریت می‌شود منتشر کرد. بر این اساس، بیم آن می‌رود که این سایت‌ها برای آزمایش برنامه هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته باشد.

هنوز هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی به این اطلاعات واکنش نشان نداده است.

شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی، روز جمعه در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد که دو سایت «سرخه‌حصار» در تهران و «مریوان» در آباده فعالیت‌هایی برای «تولید سلاح هسته‌ای» داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی مقاومت ایران اظهار داشت که کارهایی که در سایت سرخه‌حصار واقع در شرق تهران انجام می‌شود، مورد استفاده یک واحد سازمان مخفی نوآوری و تحقیقات دفاعی (NCR) قرار می‌گیرد.

در این سایت بخشی معروف به «گروه چمران» به ژئوفیزیک اختصاص داده شده و طبق گفته شورای ملی مقاومت ایران روی پروژه‌های مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی کار می‌کند.

تمرکز آنها روی آزمایش «انفجارهای اولیه برای ساخت سلاح هسته‌ای و ثبت نتایج توسط لرزه‌سنج‌ها» است. به گفته این گروه، آزمایشات قبلی در محلی در جنوب سمنان انجام شده بود.

بر اساس این ادعا، ایران «لرزه‌سنج‌های حساس نظامی را پنهانی و غیرقانونی از روسیه خریداری کرده ‌است.»

شورای ملی مقاومت ایران مدارکی مبنی بر این که چنین آزمایشاتی در سایت جدید در حال انجام است ارائه نداد، اما استدلال کرد که این اقدام نشان می‌دهد که ایران در حال نقض شرایط توافق هسته‌ای برجام است.

ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد، اما امضاکنندگان اروپایی این توافق سعی در زنده نگه ‌داشتن آن دارند.

شورای ملی مقاومت ایران تاکید کرد که این افشاگری یک بار دیگر این واقعیت را ثابت می‌کند که «برجام از فعالیت ملاها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جلوگیری نکرده و حتی رژیم به تعهدات در برجام پایبند نبوده ‌است.»

ایران با تأکید بر این که برنامه اتمی این کشور تولید انرژی است، همیشه تلاش برای رسیدن به سلاح هسته‌ای را انکار کرده است. اما قدرت‌های غربی از مدت‌ها پیش گمان می‌کنند که هدف ایران تولید سلاح‌های هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه مجاهدین خلق در ابتدا از انقلاب سال ۱۳۵۷ پشتیبانی کرد اما به سرعت با مقامات جدید درگیر شد. مبارزان این گروه در جنگ عراق و ایران طرف صدام حسین را گرفتند.

این گروه اکنون در تبعید به سر می‌برد و فعالانش در آلبانی مستقر هستند. شورای ملی مقاومت ایران در واشنگتن نفوذ قابل توجهی دارد.

این گروه اعتبار خود را با اعلام کشف تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای در نطنز در ایران در سال ۱۳۸۱ به دست آورد. این نخستین بار بود که جهان از وجود برنامه هسته‌ای در نطنز آگاه می‌شد.

گزارش‌های بعدی رسانه‌ها حاکی است که اطلاعات توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به بیرون درز کرده است، هرچند این اطلاعات هرگز تأیید نشد.

مجاهدین خلق گفته که افشاگری اخیر هم بر اساس آخرین یافته‌ها از «اطلاعات کاملاً محرمانه» است و از داخل ایران به‌ دست آمده است.

بیشتر از