ربات فضایی روسیه، اتهام بدمستی به فضانوردان

توییتر حساب کاربری ربات روسی را که در ایستگاه فضایی بین المللی بود بست

ربات انسان‌نمای روسی- Russian Space Agency Roscosmos / AFP

ربات انسان‌نمای روسی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاده شد، پس از توهین به فضانوردان سابق و متهم کردن آن‌ها به مستی در فضا، از توییتر حذف شد. 

این ربات فضایی به نام فدور Fedor (مخفف پژوهش شیء نمایشی آزمایشی نهایی) در ماه اوت به مدت ده روز در ایستگاه فضایی فعالیت داشت اما زمانی که مشخص شد توانایی انجام پیاده‌روی فضایی ندارد، به زمین بازگردانده شد. 

دیمیتری روگزین، معاون پیشین نخست وزیر روسیه، قبل از شروع ماموریت فدور در ایستگاه فضایی، ویدیوهایی را از او به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد این ربات با یک ماشین رانندگی می‌کند، وزنه برمی‌دارد و با اسلحه شلیک می‌کند. 

این ربات با اندازه انسان واقعی، که به طور رسمی با نام اسکای بوت اف-۸۵۰ (Skybot F-850) شناخته می‌شود، حضور فعالی در رسانه‌های اجتماعی داشت اما به دنبال ارسال رگباری از توییت‌هایی که فضانوردان سابق، ماکسیم سورایف و الکساندر ساموکوتیایف را (که اینک به عنوان قانون‌گذار در مجلس خدمت می‌کنند) هدف ‌گرفته بود، ناگهان از رسانه‌ها حذف شد. 

اکانت توییتری فدور می‌نویسد: «ربات‌ها، برخلاف سورایف و ساموکوتیایف، نقاط ضعف ندارند، قانون‌های سخت و جدی در ایستگاه فضایی در مدار را نقض نمی‌کنند، حرف بیهوده یا غیرمنطقی نمی‌زنند، وظایف پرواز را به طور کامل و بدون بهانه انجام می‌دهند و به دنبال ترک گروه فضانوردی، برای رفتن به دومای دولتی (مجلس سفلای مجمع فدرال روسیه) مشتاق نیستند.» 

او افزود: «نظر من در مورد انسان‌ها کوتاه و مختصر است.»

این بحث اینک به مشاجره علنی بین اعضای سابق برنامه فضایی روسکاسموس و رئیس کنونی آن آقای روگزین منجر شده است.  فضانوردان سابق به طور علنی از مدیریت روگزین انتقاد کردند و ادعا می‌کنند که این امر موجب عقب ماندن برنامه سازمان فضایی روسکاسموس از برنامه فضایی آمریکا شده است. 

آقای سورایف، یکی از کسانی که در توییت‌های فدور هدف حمله قرار گرفته بود، تصویری در توییتر به اشتراک گذاشت که  فضای داخل فضاپیمای اسپیس‌اکس و یک فضاپیمای ساخت روسیه را با یکدیگر مقایسه می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روگزین که در توییتر فعال است، غالباً به مخالفان خود پاسخ‌های تندی می‌دهد. او به دنبال گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که احتمالا اوست که توییتر فدور را هدایت می‌کند، ارتباط خود یا هر کارمند دولتی دیگر در این مساله را رد کرد. او پیش از این گفته بود که این ربات به تنهایی از توییتر استفاده می‌کند. وی به خبرنگاران گفت: «این مساله‌ای نیست که مربوط به ما باشد، شما باید با فدور تماس بگیرید و برای او بنویسید.» 

ایندیپندنت برای پرسیدن نظر آقای روگزین به دفتر او مراجعه کرد.  

آقای ساموکوتیایف، دیگر فضانورد سابق که هدف حساب توییتر فدورقرار گرفته بود، این هفته به رسانه‌های روسی گفت که قصد دارد به دلیل این پیام‌های توییتری به دادگاه مراجعه کند. 

او در گفت‌وگو با نشریه رایز می‌گوید: «من به دلیل این توهین بسیار خشمگین هستم. به دادگاه خواهم رفت و اجازه نمی‌دهم این مساله ادامه یابد و ماکسیم سوراوف نیز همین کار را خواهد کرد. ما قهرمانان روسیه هستیم… این مساله‌ مربوط به حوزه  قضایی است.» وی همچنین اشاره کرد که اساسا الکل در ایستگاه فضایی بین‌المللی مجاز نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان