چه کنیم تا «ترمیناتور» به سراغمان نیاید؟

کارشناسان می‌گویند جهان باید متحد شود تا جلو ربات‌های قاتل را بگیرد

ربات‌های قاتل موضوع فیلم‌ علمی تخیلی «ترمیناتور» (نابودگر) ساخته جیمز کامرون، Kevin Winter /Getty Images via AFP

بنا به گزارشی جدید، جهان باید با هم متحد شود تا جلو ربات‌های قاتل را بگیرد.

به هشدار این گزارش، توافق روزافزونی در میان کشورهای متعددی در دنیا وجود دارد که سلاح‌های کاملا خودکار باید ممنوع شوند تا جلو خلق چنین ربات‌های قاتلی گرفته شود.

محققان اخطار داده‌اند که «قابل قبول نخواهد بود» که سلاح‌هایی قادر باشند بدون نظارت انسان، هدف خود را انتخاب کنند و بکشند.

این تحقیق که توسط دیده‌بان حقوق بشر انجام شده است، می‌گوید که تاکنون ۳۰ کشور تمایل خود را برای ایجاد معاهده‌ای بین‌المللی اظهار داشته‌اند که مقرر دارد هنگام استفاده از قوه قهریه، انسان باید کنترل داشته باشد.

این گزارش جدید که «توقف ربات‌های قاتل: نظر کشورها درباره ممنوعیت سلاح‌های کاملا خودکار و حفظ کنترل انسان در استفاده از آنها» نام دارد، سیاست‌های ۹۷ کشور دنیا را مورد بررسی قرار داده است که از سال ۲۰۱۳ علنا درباره ربات‌های قاتل بحث کرده‌اند.

گرچه این گزارش بریتانیا را در میان کشورهایی که خواهان ممنوعیت کامل سلاح‌های خودکار هستند ذکر نمی‌کند، اما می‌گوید که سیاست بریتانیا این است که هنگام استفاده از چنین سلاح‌هایی همیشه باید «نظارت انسان» وجود داشته باشد، ولی همچنین اشاره می‌کند که این کشور در حال تولید سلاح‌هایی «خودکار» است.

ماری وارهام، دبیر واحد تسلیحات سازمان دیده‌بان حقوق بشر و از دست‌اندرکاران کارزار توقف ربات‌های قاتل، می‌گوید که نیازی مبرم به اقدامی بین‌المللی در این باره است، چرا که فناوری هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد و توسعه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «حذف کنترل انسان در استفاده از قوه قهریه اکنون به عنوان تهدیدی جدی برای نوع بشر در نظر گرفته می‌شود؛ تهدیدی مانند تغییرات اقلیمی که نیاز مبرم به اقدامات چندجانبه دارد. یک معاهده بین‌المللی برای ممنوعیت آنها تنها راه کارآمد برای مقابله با چالشی جدی است که سلاح‌های کاملا خودکار ایجاد خواهند کرد. کاملا روشن است که حفظ کنترل معنادار انسان در استفاده از قوه قهریه، یک اصل اخلاقی، شرطی حقوقی، و تعهدی انسانی است. تمام کشورها باید به ضرورت این امر واکنش نشان دهند و مذاکراتی را برای معاهده‌ای بین‌المللی در مسیر ممنوعیت آنها کلید زنند.»

این گزارش اظهار می‌دارد که گرچه تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دنیا از کارزار آنها حمایت کرده‌اند، گروه کوچکی از ابرقدرت‌های نظامی، از جمله ایالات متحده و روسیه، «کاملا پیشنهاد آنها درباره این ممنوعیت را رد کردند.»

خانم وارهام گفت: «بسیاری از دولت‌های دنیا همین نگرانی‌های جدی ما را درباره اجازه دادن به ماشین‌ها برای قتل انسان در میدان جنگ دارند و میل آنها به حفظ کنترل انسان در این موارد، دلیل منطقی درخواست ما برای اقدامی جمعی است. گرچه بیماری عالم‌گیر فعلی اقدامات دیپلماتیک را به تعویق انداخته است، اما مهم است که برای موقعیت‌های اضطراری و تهدیداتی جدی علیه موجودیت بشر، مانند همین ربات‌های قاتل، آماده باشیم.»

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان