داروی بیماران ایرانی به عراق قاچاق می‌شود

معاون سازمان غذا و دارو قبلا از قاچاق دارو به پاکستان و افغانستان خبر داده بود

مافیای فاسد دارو در احتکار، کمبود دارو و افزایش قیمت‌ها نقش دارد و پای فرزندان وزرای سابق هم به آن باز شده است- عکس از خبر آنلاین

نیروهای اطلاعات ارتش عراق اعلام کردند که در ستاد عملیات دیالی توانسته‌اند بزرگ‌ترین عملیات قاچاق دارو از ایران به عراق را خنثی کنند.

رسانه‌های عراقی به نقل از نیروهای امنیتی ارتش این کشور، روز پنجشنبه گزارش دادند که ۱۹ کامیون دارو که در حال قاچاق دارو از ایران به‌سوی عراق بودند، توقیف شدند. گفته می‌شود از این کامیون‌ها که سعی داشتند با انتقال غیرقانونی دارو از پرداخت گمرکی فرار کنند، صدها هزار دلار دارو کشف شده است.

قاچاق دارو از ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران مدعی است به دلیل تحریم‌های آمریکا، قادر به تأمین داروی موردنیاز خود نیست. اگرچه ایالات متحده بارها اعلام کرده که کانال‌های بشردوستانه و خرید غذا و دارو به ایران همچنان باز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که ایران مدعی کمبود دارو است، اما مشخص نیست که چطور این حجم عظیم از دارو با کامیون توانسته تا مرز عراق پیش برود و تا آنجا هیچ‌کدام از نیروهای امنیتی و نظارتی ایرانی کاروان ۱۹ کامیونی دارو را شناسایی نکنند. همچنین، اطلاعات دیگری از اینکه تابه‌حال چه مقدار دارو از ایران به خارج قاچاق شده نیز در دسترس نیست.

در همین راستا، رئیس سازمان غذا و داروی ایران نیز قبلاً در این زمینه گفته بود که به دلیل قیمت پایین دارو در ایران و همچنین کاهش شدید ارزش ریال نسبت به دلار، انگیزه برای قاچاق دارو افزایش‌یافته است.

پیش‌تر، فارس به نقل از معاون داروی سازمان غذا و دارو گزارش داده بود که قاچاق دارو تنها منحصر به عراق نیست و به کشورهای دیگری نظیر پاکستان و افغانستان نیز قاچاق می شود.

این در شرایطی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بارها آمریکا را به «جنایت علیه بشریت» با اعمال تحریم‌ها متهم کرده و مدعی است تحریم‌ها دسترسی مردم ایران به دارو را دشوار کرده‌اند. برخی ناظران بارها به فساد و نقش مافیای دارو در افزایش قیمت و کمبود آن در بازار ایران اشاره کرده‌اند. مافیایی که پای فرزندان وزرای سابق هم به آن باز شده است.

بیشتر از