ترامپ خواستار کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی شد

«بایدن کنترل امور را به دست سوسیالیست‌ها، مارکسیست‌ها، دیوانه‌ها و چپگرایان داده است»

ترامپ در کارزار انتخاباتیش در آیووا گفت: «حالا به روشنی می بینیم که بایدن یک سیاستمدار فاسد است که نباید به او اجازه شرکت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری داده شود.»-Alex Edelman / AFP

دونالد ترامپ جو بایدن را هدف حمله دیگری قرار داده و گفته است یک گزارش جدید نشان می دهد نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در مورد «رسوایی پرداخت در ازای بازی» (توضیح: پرداخت کلان در ازای اقدامات غیراخلاقی و دخالت در امور اوکراین) به هانتر بایدن، پسر جو بایدن، «دروغ» گفته است.

ترامپ دقایقی را به حمله علیه رقیب انتخاباتیش گذراند اما بیشتر از آن درباره کشاورزان، موضوع انرژی و نکاتی صرف کرد که مستقیما مربوط به ساکنان ایالت آیووا می‌شد. او کشاورزان این ایالت را بخاطر «برخورد متعادل» به یک ضمانت دولتی، «فوق‌العاده» خواند و خطاب به جمعیت گفت دستگاه رهبری او عامل «ادامه (تولید) اتانول» بوده است. اتانول در مناطقی چون ایالت آیووا  از ذرت تولید می‌شود. اظهارات او یادآور سخنرانی شب گذشته‌اش در پنسیلوانیا، یکی دیگر از ایالات کلیدی بود که در جریان آن گفت: «خانم‌های ساکن حومه شهرها، لطفا دوستم داشته باشید.»  

اما سخنرانی شب بعد او (در آیووا) با حمله به بایدن‌ها شروع شد.

ترامپ در کارزار انتخاباتیش در آیووا گفت: «حالا به روشنی می بینیم که بایدن یک سیاستمدار فاسد است که نباید به او اجازه شرکت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری داده شود.»

آقای بایدن از رقیب انتخاباتیش خواست کلیه ایمیل‌هایی را که به معاملات خانواده‌اش با روسیه و اوکراین مربوط می‌شود، علنی کند. او گفت: «معاون ریاست جمهوری سابق، بایدن، شما باید از مردم آمریکا پوزش بطلبید زیرا... یک سیاستمدار فاسد هستید.»

او با نشانه رفتن انگشت اتهام علیه جو بایدن گفت: «ادعای مکرر بایدن در مورد آینکه هرگز با هانتر در مورد معاملات تجاری‌اش صحبت نکرده، دروغ محض است. او در گرماگرم کارش در مقام معاونت رئیس‌جمهور در صدد برآمده روی رسوایی پرداخت‌های کلان در مقابل خدمات (هانتر بایدن) سرپوش بگذارد. »

آقای ترامپ گفت خانواده بایدن از مقام معاونت ریاست‌جمهوری جو بایدن به عنوان یک نهاد «سود آور» استفاده کرده‌اند.

آقای بایدن و خانواده‌اش ارتکاب به تخلفات متعدد از جمله ملاقات با رئیس یک شرکت تولید سوخت اوکراینی را که هانتر بایدن برای آن کار می‌کرد، تکذیب کرده‌اند.

در بخشی از این برنامه سخنرانی، به نظر می‌رسید آقای ترامپ سخنانش را از روی یک متن می‌خواند. او گفت آقای بایدن «برای نامزدی ریاست‌جمهوری از طرف حزب دموکرات دست به یک معامله پرفساد دیگر زده است.»

این ادعاهای جدید که یادآور برخی اتهاماتی است که سال گذشته به استیضاح آقای ترامپ انجامید، ازیک مقاله نیویورک‌پست سرچشمه می گیرد. هم فیس‌بوک و هم توئیتر با اشاره به اینکه قصدشان جلوگیری از نشر اخبار جعلی است از انتشار آن خودداری کردند. توئیتر گفت انتشار آن با سیاست این سکو در مورد «انتشار مستقیم متونی که از طریق هک کردن به اطلاعات خصوصی (افراد) دست پیدا می‌کند» مغایرت دارد. 

کایلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید که حساب توئیتری‌اش برای مدتی کوتاه بخاطر تلاش او برای به اشتراک گذاشتن یک متن، محدود شده بود در صدر اتهامات علیه بایدن‌هاست که می‌گوید شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی انتقادات از آن‌ها را سانسور می‌کنند.

اقای بایدن که در «دِموین» (مرکز ایالت آیووا) سخنرانی می‌کرد در مورد رقیب انتخاباتیش افزود: «او کنترل امور را به دست سوسیالیست‌ها، مارکسیست‌ها، دیوانه‌ها و چپگرایان در حاشیه داده است. باید قبول کرد، جو (بایدن) ملعبه دست است.» 

ماه‌هاست که دونالد ترامپ سعی کرده جو بایدن ۷۷ ساله را که سه سال از او بزرگتر است مبتلا به زوال عقل توصیف کرده و بگوید او مسن‌تر از آن است که بتواند در مقام ریاست‌جمهوری قرار گیرد. او روز چهارشنبه در دموین گفت: «من هم روزی به آنجا می‌رسم، اما وقتی به آنجا رسیدید نمی‌توانید رئیس‌جمهور شوید.»

 قلمرو ترامپ

دونالد ترامپ در حالی در دموین روی صحنه کارزار انتخاباتی رفت که آقای بایدن در نظرخواهی‌ها ۹.۲ درصد از او جلوتر است. آقای ترامپ ظرف پنج روز در شش کارزار انتخاباتی در چند ایالت کلیدی از جمله آیووا شرکت می‌کند.

ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ با اختصاص دادن یک روز تمام به کارزارش در آیووا ده امتیاز الکترال (انتخاباتی) کسب کرد.

براساس نتایج چند نظرخواهی که توسط موسسه آمارگیری «ریِل کلیِر پالیتیکس» انجام شده، آقای ترامپ در آیووا  دو امتیاز از آقای بایدن عقب است. نظرخواهی شبکه خبری سی‌بی‌اس آن‌ها را شانه به شانه قرار داده و دانشگاه «کینی پیاک» می‌گوید بایدن ۵ امتیاز از ترامپ جلو است. دانشگاه جورجیا ـ‌ایالتی که او در انتخابات گذشته با ۵.۱ درصد اختلاف برد نیز پیشتازی بایدن را تایید کرده است و نظرخواهی‌های «ریل کلیر» نشان می‌دهد که جورجیا، مقصد آقای ترامپ درروز جمعه از نظر آماری علیه اوست.

ستاد انتخاباتی ترامپ ناحیه «پوُلک» را برای برگزاری این کارزار برگزیده است که چهار سال پیش با بیش از ۷ امتیاز از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، حمایت کرد. اما نواحی اطراف آن از جمله «مدیسون» که او در آن با ۳۰ امتیاز پیروز شد، طرفدار ترامپ هستند.

رئیس‌جمهور و تیم انتخاباتیش خواهان آن بودند که همانند رویداد انتخاباتی سه‌شنبه در جنوب‌غربی پنسیلوانیا بتوانند به هدف جبران تعداد چشمگیر هواداران دموکرات‌ها در مناطقی چون «دموین»، «سیدار رَپیدز» و «دِیوِن پورت» در نواحی به اصطلاح قرمز جمعیت کثیری از جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران راست‌گرای افراطی را جلب کنند.

کارشناسان انتخابات می‌گویند آقای ترامپ نمی‌تواند در جریان تلاش برای بازسازی الگوی انتخابات نهایی سال ۲۰۱۶ که منجر به پیروزیش شد، حتی یکی از ایالاتی را که در سال ۲۰۱۶ ربود از جمله آیووا و شش کالج انتخاباتی از دست بدهد. 

باید کراواتم را دربیاورم؟

آقای ترامپ برای دومین شب متوالی بدون پوشیدن ماسک در میان جمعیت هوادرانش در ایالاتی که هنوز تصمیم نهایی‌شان را نگرفته‌اند، ظاهر شد. این در حالی بود که امی کوُنی برت، سومین نامزد انتخاباتش برای احراز کرسی قضاوت در دیوان عالی ایالات متحده به سئوالات کمیته سنای آمریکا پاسخ می‌داد.

خانم برت عمدتا از جواب به سئوالات حساس خودداری کرده و گفت به عنوان یک قاضی پاسخ به این‌گونه سئوال ها را نامناسب می داند.

او از اظهارنظر در مورد اینکه آیا رئیس‌جمهور می تواند بطور یکجانبه خودش یا او را مورد عفو قرار دهد، یا آیا در مورد مصوبه درمانی سال ۲۰۱۱  یا علیه تصمیمات مرتبط با کنترل قانونی موالید یا ازدواج همجنس حکم خواهد کرد، طفره رفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلومنتال گفت: «تعجب می‌کنم و فکر می‌کنم بسیاری از آمریکایی‌ها هم از این نظر وحشت می‌کنند که کسانی که می‌خواهند ازدواج کرده یا با کسی که دوست دارند رابطه داشته باشند باید آن را یک حرکت غیرقانونی تلقی کرده و تساوی در امر اردواج محدود شود. فکر می‌کنم این آمریکایی نخواهد بود که بخواهم در آن زندگی کنم.» 

واکنش خانم کوُنی برت این بود: «سناتور، اینکه می‌گویید آمریکایی که من می‌خواهم بوجود بیاورم، از نظر من بر حقیقت استوار نیست.» خانم برت مقالاتی در نشریات حقوقی منتشر کرده که در آن موضع محافظه‌کارانه‌ای در این موارد و دیگر زمینه‌ها اختیار کرده است اما او مکررا از بحث در مورد مقالات خودش خودداری کرد. 

چند ساعت بعد، آقای ترامپ روی صحنه کارزار انتخاباتیش در حال دست و پنجه نرم کردن با باد شدیدی بود که موهایش را برهم می ریخت. او یک کلاه قرمز روی سرش گذاشت که روی آن شعار «عظمت را به آمریکا باز گردان» نوشته شده بود. 

اوخطاب به جمعیتی که در این آشیانه هواپیماهای فرودگاه گرد آمده بودند گفت: «کراواتم را در بیاورم؟» و در میان صدای بلند جمعیت در تایید آن، کراواتش را در آورد و روی صحنه انداخت.

© The Independent

بیشتر از جهان