خبر خوش روحانی به مردم ایران: از هفته بعد می‌توانیم با هر کشوری خرید و فروش اسحله کنیم

رییس جمهور ایران اعلام کرد که یک‌شنبه آینده تحریم تسلیحاتی ده ساله ایران، لغو خواهد شد

حسن روحانی رییس جمهور ایران- عکس از ایرنا

حسن روحانی رییس جمهور ایران اعلام کرد که یک‌شنبه هفته آینده تحریم تسلیحاتی ده ساله ایران، لغو خواهد شد.

رئیس جمهور ایران با اعلام این خبر در جلسه هیات دولت از این اتفاق به عنوان «خبر خوش» برای مردم ایران یاد کرد و گفت ما برای رفع این تحریم‌ها چهار سال جنگیده‌ایم. این در حالی است که تنها کمتر از یک هفته از تحریم ۱۸ بانک و موسسه مالی ایران به دستور دولت ترامپ می‌گذرد. کارشناسان امور اقتصادی و کشورهای اروپایی طی روزهای گذشته این تحریم‌ها را بر زندگی مردم در ایران بسیار تاثیرگذار دانستند و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند. چرا که گفته شد بیشتر این بانک‌ها برای مبادله پول جهت تامین اقلام خوراکی و بهداشتی با سایر بانک‌های اروپایی تراکنش مالی داشته‌اند. دولت ترامپ اما تاکید کرد که استثناهایی برای تجارت انسان‌دوستانه از بابت تامین اقلام خوراکی و دارویی قائل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال با گذشت یک هفته از تحریم‌های گسترده نظام بانکداری در ایران، دولت رفع تحریم‌های «تسلیحاتی» ده ساله علیه ایران را خوشحال‌کننده توصیف کرده است. آقای روحانی گفت: «آمریکا به این در و آن در زده است که چنین اتفاقی نیفتد، اما به خاطر ایستادگی مردم و تلاش مسؤولان و دیپلمات‌ها این تحریم کنار زده خواهد شد.»

آمریکا تاکید کرده که دولت ایران ممکن است از کل نظام بانکداری خود برای پیشبرد برنامه اتمی و «نفوذ شرورانه منطقه‌ای» خود بهره جوید.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت: «آن‌ها که می‌گویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد می‌توانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم. این تنها یکی از اقدامات دولت است. ما برای آن که به نکات و برنامه‌های مورد نظرمان برسیم بعضی مواقع نیاز به صبر و حوصله داریم.»

وی دولت آمریکا را دولتی شکست‌خورده در سیاست خارجی خود در قبال فلسطین، عراق و سوریه خواند و با اشاره به مناظره اخیر جو بایدن و دونالد ترامپ که در آن دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا الفاظ توهین‌آمیز نسبت به هم استفاده کردند، گفت دلیلش این است که «ملت ایران آن‌ها را عصبانی کرده و به زانو در آورده است.»

بیشتر از