مایک پمپئو: تحریم تسلیحاتی ایران باید تمدید شود

انتقاد نماینده روسیه از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده ( عکس آرشیویست)  - ANDREW HARNIK / POOL / AFP

جلسه شورای عالی امنیت سازمان ملل درباره جمهری اسلامی دقایقی پیش آغاز شده است.

جلسه‌ای که شاهد حضور وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو، و جواد ظریف هم‌تای ایرانی او و هم‌چنین نمایندگان دیگر کشورهای عضو برجام است. 

این جلسه درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است و مایک پمپئو صراحتا گفته است که «جمهوری اسلامی ایران همین‌ حالا و با وجود تحریم‌های تسلیحاتی موجود در حال دور زدن این تحریم‌هاست». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک پمپئو در سخنرانی خود گفته است که اقدامات ایران در منطقه بحران‌زا هستند و اعلام کرده که ایران در «خلیج عمان» مین‌گذاری کرده است. 

به گفته مایک پمپئو «ایران در حال به کارگیری ماشین های جدید غنی سازی اورانیوم است که بسیار سریع تر از ماشین های فعلی اورانیوم غنی می کند».

پمپئو هم‌چنین گفته است که «ایران جلوی دسترسی بازرسان آژانس را گرفته است و  شورای امنیت باید ایران را مجبور به پاسخگویی کند». 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده است که «اگر ایران تهدید برای جامعه بین الملل نیست، پس تهدید چیست؟» پمپئو با اشاره به سخنان حسن  روحانی مبنی بر پاسخ کوبنده ایران در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی ، گفته است که «باید این تحریم را جدی گرفت». به زعم وزیر خارجه آمریکا «تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری بر ایران خواهد آورد تا حکومت جمهوری اسلامی رفتاری عادی داشته باشد. 

نماینده چین اما در نشست شورای امنیت سازمان ملل به دفاع از برجام پرداخت و گفت: «برجام یک توافق چند جانبه مهم است که در نهایت به قطعنامه ۲۲۳۱ منجر شد».

به گفته او حمایت از برجام به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌انجامد». او گفت که «از آمریکا می خواهیم که دست از تحریم‌های یکجانبه بردارد و به برجام بازگردد. چین مخالف تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران است». 

نماینده آلمان نیز ابراز تاسف کرد که آمریکا از برجام خارج شده است اما در عین‌حال گفت که بسیار نگران برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران است. 

نماینده بریتانیا نیز با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل گفت که «بریتانیا از ماه می میلادی تلاش کرده است تا برجام حفظ شود و بسیار متاسف هستیم که جمهوری اسلامی اقداماتی برخلاف توافق‌نامه برجام بوده است»

وی گفته که در سال جاری شاهد اقدامات مخرب ایران بوده‌ایم و اقدامات موشکی ایران را تهدیدی برای منطقه خواند.

نماینده بریتانیا هم‌چنین به برنامه‌های توسعه موشکی ایران و هم‌چنین پرتاب «ماهواره نور» اشاره کرده است و گفته که ما می‌دانیم که این ماهواره یک ماهواره نظامی‌ست.

به گفته نماینده بریتانیا کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های شبه نظامی منطقه هم اشاره کرد و گفت که حملات با منشاء ایران به آرامکو بسیار بی‌ثبات کننده بوده است.

نماینده بریتانیا گفته که تمامی حملات در منطقه با حمایت سپاه پاسداران بوده است. 

در بخش دیگری از این جلسه نماینده آلمان با اشاره به اینکه آلمان نگران دور شدن ایران از برجام است، گفت: «وقتی یک نفر چراغ قرمز را رد کند، توجیهی برای دیگران نیست که آنان هم این کار را بکنند. بنابراین ایران باید در همکاری  با طرفین  باقی مانده در برجام ادامه دهد.

نماینده آلمان گفته است: «ما فراتر از تعهد خود با مکانیسم اینتکس عمل کرده‌ایم».

به گفته وی «ما نگران این هستیم که آمریکا معافیت‌های مربوط به چارچوب برجام را لغو کرده است. ما نگران فعالیت‌های موشکی ایران هستیم که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ است و آن را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اطلاع دادهایم».

دقایقی قبل نماینده روسیه نیز شروع به سخنرانی کرد و با انتقاد شدید از رفتار آمریکا گفته است که اقدامات آمریکا موجب واکنش‌های جمهوری اسلامی خواهد شد. نماینده روسیه گفته است که تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مانند گذاشتن زانو بر گلوی ایران است. 

نماینده روسیه گفته است هدف ما ایجاد یک ساختار محکم امنیتی در خلیج فارس است و روسیه همواره آماده است که با همه شرکای خود در منطقه همکاری کند و از همه کشورها خواسته است که به برجام ادامه دهند و مسیر گفت‌وگو با جمهوری اسلامی مهیا شود و شرایط را منطقه قابل کنترل شود. 

نماینده روسیه گفت که آمریکا هر‌آنچه را که در خاورمیانه اتفاق می‌افتد به حساب ایران می‌گذارد که این نگاه «ساده‌انگارنه» است. به گفته نماینده روسیه اقدامات ایران در واقع واکنش جمهوری اسلامی به خروج آمریکا از برجام است.