اولین واکنش ایران به پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی 

جواد ظریف: پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قطعا رای نمی آورد

جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ایران- عکس از ایرنا

پیش‌نویس جدید قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، سه شنبه شب ۲۱ مرداد ماه  برای کسب نظر اعضا به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شد. پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که با تاکید بر اهمیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، از شورای امنیت می‌خواهد «تحریم‌های تسلیحاتی را تا زمان اخذ تصمیمی دیگر، تمدید کند.» 

گفته می‌شود متن نهایی در روزهای آینده به رای گذاشته خواهد شد.

امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ایران، در جمع خبرنگاران و پس از جلسه هیئت دولت در اولین واکنش نسبت به ارائه این پیش‌نویس به شورای امنیت سازمان ملل، ادعا کرده است که «پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قطعا رای نمی آورد».

محمد جواد ظریف با بیان اینکه آمریکا از نظر «حقوقی» هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانسیم ماشه ندارد، گفته «سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند».

جواد ظریف ادعا کرده است که براساس برخی گفته‌ها در «نیویورک» پیش‌نویس ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل تنها «یک یا دو رای» خواهد آورد. 

وزیر خارجه ایران با اشاره به پیش‌نویس کوتاه و چند بندی این قطعنامه مدعی شده است که تلاش «موذیانه‌ای» شده است تا همان اهداف سابق و قطعنامه‌های طولانی را در قالب چند بند به نتیجه برسانند. 

ظریف گفته است که ارائه این پیش‌نویس کوتاه نشان آن است که برای «شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می‌کنند یک مطلب را اگر از پنج صفحه به پنج خط تبدیل کنند، اعضای شورای امنیت فکر می‌کنند این مطلب تغییر محتوایی کرده است».

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل هنگام ارایه این قطعنامه به شورای امنیت گفت، کشورش برای ماه‌ها با حسن نیت تعامل دیپلماتیک داشته و اکنون با در نظر گرفتن نظر شورا، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و جلوگیری از خرید و فروش آزادانه سلاح از سوی ایران است.

کرفت بار دیگر مدعی شد، دستیابی کشوری که «حامی شماره یک تروریسم در جهان به شمار می‌رود به سلاح به معنی تهدید‌های بزرگتر برای جهان است.»

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند خروج از برجام و فشار حداکثری، می‌تواند جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه از پا دربیاورد، ادعا کرده است که «امروز که در آن سیاست‌شان شکست خوردند، فکر می‌کنند حقوق بین‌الملل با شکست و بالا و پایین شدن آمریکا تغییر می‌کند و معتقدند می‌توانند مکانیسم ماشه را انجام دهند».

هرچند که جلسه شورای عالی امنیت سازمان ملل به دلیل حساسیت موضوع لبنان، دستور کار خود را از موضوع ایران تغییر داد اما به هرحال زمانی زیادی تا تا اعلام نظر اعضای شورای امنیت درباره پیش نویس این قطعنامه باقی نمانده است.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال برداشته شدن موقتی بخشی از تحریم‌های آمریکا و هم‌چنین احتمال مذاکره میان دو کشور به گوش رسید. اخباری که البته خیلی زود و به شکل‌های مختلف از سوی مقامات مملکت تکذیب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز هم جواد ظریف در بخشی از صحبت‌های خود و در واکنش به طرح این ادعا که طی روزهای آینده بخشی از تحریم‌های آمریکا به پیشنهاد آلمان و انگلیس لغو می‌شود، گفته است: «اگر آنها چنین طرحی را به آمریکا دادند، آن را به ما ندادند. ما هیچ طرحی که موجب تغییر در برجام داده شود را نمی‌پذیریم».  

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ایران هم‌چنین نسبت به  ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چهار هفته می‌تواند با ایران به توافق برسد، گفته است: «ایشان سه سال و نیم وقت داشته است. کسی که در سه سال و نیم نتوانسته چنین کاری را بکند در چند هفته هم نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده شده است».  

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، جمعه گذشته گفته بود که در صورت انتخاب مجدد در ماه نوامبر، «به‌سرعت» با ایران به توافق خواهد رسید.

ترامپ گفته بود که: «زمانی که پیروز شویم، ما خیلی سریع با ایران توافق خواهیم کرد. ما خیلی سریع با کره ‌شمالی هم توافق خواهیم کرد.»

بیشتر از