درخواست عدم اعمال ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه به عربستان سعودی

کاهش فروش تولیدات ترکیه، مارک‌های بین‌المللی مد را آسیب‌پذیر کرده است

ترکیه از اوایل ماه اوت ۲۰۱۸ دچار بحران اقتصادی شدیدی شده است. عكس از:  AFP

پس از گذشت چند روز از اوج‌گیری درخواست‌های مردمی در عربستان سعوی برای تحریم محصولات ترکیه، بازرگانان ترکیه خواستار متوقف شدن تلاش‌های روزافزون برای ممنوعیت واردات ترکیه به عربستان سعودی شده و هشدار دادند که پیامدهای این اقدام تنها در چارچوب روابط تجاری دو کشور محدود نمی‌شود بلکه تهدیدی برای زنجیره عرضه جهانی به شمار می‌رود.

بر اساس بیانیه، صادر شده توسط روسای هشت گروه بزرگ تجاری در ترکیه، "از شرکت‌های سعودی خواسته شده است برای خودداری از وارد کردن کالاهای ترکیه به کشور، تعهدنامه‌های را امضا کنند، افزون بر آن‌که پیمانکاران ترکیه از این پس نمی‌توانند در مناقصه‌های بزرگ در عربستان سعودی شرکت کنند."

در سطح رسمی، خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی گزارش داده است که ریاض هیچ محدودیتی بر کالاهای تجاری ترکیه اعمال نکرده و این کشور به تجارت آزاد و توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی متعهد است. افزون بر آن، بلومبرگ گزارش داده است که جز پیامدهای بحران شیوع بیماری کرونا که در همه‌جا تأثیراتی از خود به‌جا گذاشته است، در حجم مبادلات تجاری میان دو کشور هیچ تغییر و کاهشی به میان نیامده است.

در اوایل ماه اکتبر جاری، عجلان العجلان، رئیس شورای اتاق‌های بازرگانی عربستان سعودی خواستار تحریم محصولات ترکیه، در بخش‌های مختلف واردات، سرمایه‌گذاری و گردشگری شد و این اقدام را به عنوان مسئولیت بازرگانان و مصرف‌کنندگان در کشورش برای ابراز واکنش در برابر "سیاست های خصمانه دولت ترکیه" توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اظهار داشته است که تأثیرگذاری تحریم محصولات ترکیه، هم‌اکنون در بازار مارک‌های بین‌المللی مد مشهود است و نشان می‌دهد که رقابت‌های منطقه‌ای در حال افزایش است.

در ایمیلی که روزنامه بریتانیایی از مارک «منگو» دریافت کرده، آمده است که این شرکت اسپانیایی به تأمین‌کنندگان ترک اطلاع داده است که عربستان سعودی "تمام واردات محصولات تولید شده در ترکیه را تحریم کرده است".

این گروه، که یکی از برترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی در اروپا و ایالات متحده به شمار می‌رود و کارخانه‌های تولیدی در ترکیه دارد، در بیانیه‌ای تأیید کرده است که به دنبال کاهش فروش  محصولات تولید ترکیه در عربستان سعودی، این شرکت در تلاش برای دستیابی به گزینه‌های دیگری شده است.

در همین حال، مصطفی گولتپه، رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول با اشاره به مارک‌های بین‌المللی که در عربستان سعودی فروشگاه دارند و کالاهای که در آن‌جا به فروش می‌رسانند، در ترکیه تولید می‌شود، گفت: این پدیده در تمام بخش‌های تولیدی ترکیه که محصولات آنها به عربستان سعودی صادر می‌شود تأثیر گذشته است.

روزنامه فایننشال تایمز افزوده است که شرکت‌های ترکی، چالش‌های اخیر را ناشی از تلاش عربستان سعودی و متحد آن، امارات متحده عربی برای مجازات آنکارا به دلیل آن‌چه را به عنوان مداخلات ترکیه برای بی‌ثبات کردن جهان عرب تلقی می‌کنند، می‌دانند.

البته عربستان سعودی که به عنوان بزرگترین اقتصاد در خاورمیانه محسوب می‌شود، دخالت خارجی در امور اعراب را به شدت رد می‌کند. این کشور، پیش از آن نیز اقدامات تهدید آمیز ترکیه و ارسال نیروهای نظامی به لیبی که تهدیدی که برای امنیت منطقه و جهان به شمار می‌رود را محکوم کرد.

ارزش صادرات ترکیه به عربستان سعودی در سال گذشته به ۳.۲ میلیارد دلار رسید در حالی‌که واردات آن از این کشور ۱.۹ میلیارد دلار بود. هر دو کشور عربستان سعودی و ترکیه جزو گروه ۲۰ هستند که مجموع اقتصاد اعضای آن ۸۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. در چارچوب گروه ۲۰، ریاض توانست خود را به رتبه شانزدهم برساند در حالی‌که آنکارا در رتبه هفدهم قرار گرفته است.

ترکیه از ماه اوت ۲۰۱۸، دچار بحران اقتصادی شده و ارزش لیر ترکیه پیوسته رو به کاهش است. ارزش لیر ترکیه در چهارشنبه گذشته به میزان بی‌سابقه‌ای ۰.۹ درصد کاهش یافت، طوری‌که یک دلار برابر با ۷.۸۶۹۲ لیر رسیده است و در نتیجه، پول ترکیه در سال جاری حدود ۲۴ درصد ارزش خود را از دست داده است و این دومین کاهش بزرگ ارز در بازارهای جهانی پس از افت بی‌سابقه ریال برزیل به شمار می‌رود.

در همین حال و به‌رغم افزایش نگرانی از تورم و کاهش ذخایر ارزی در بانک مرکزی، برات آلبایراک، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه ماه گذشته گفت که کشورش می‌تواند از پیامدهای جهانی بیماری همه‌گیر کرونا بهره ببرد و با طرح یک برنامه رقابتی استراتژیک به سمت اقتصاد متمرکز بر صادرات گام بردارد.

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد