گریه و عذرخواهی کیم جونگ اون از مردم بابت «سختی‌ها»

در حرکتی بی‌سابقه، رهبر کره شمالی در مراسم رژه نظامی اشک ریخت

کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی - JUNG YEON-JE / AFP

کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی به خاطر ناکامی‌های خود در رهبری کشور معذرت‌خواهی نادری از خود ابراز کرده و به هم‌وطنانش گفت او نتوانسته به اندازه‌ای کافی «به مردم کمک کرده تا از سختی و دشواری زندگی خود رها شوند.»

رهبر ۳۶ ساله این رژیم تمامیت‌خواه این اظهارات را طی یک مانور عظیم نظامی ابراز داشت که در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، طی آخر هفته گذشته به مناسبت ۷۵مین سالگرد تاسیس حزب حاکم کارگر برگزار شد.

بر اساس ترجمه منتشر شده در نشریه کریا تایمز، آقای کیم گفت: «مردم به من اعتمادی به بلندای آسمان و به عمق دریا دارند اما من برای حفظ همیشگی رضایت آنان، ناکام مانده‌ام. به همین خاطر خیلی متاسفم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به ترتیب با اشاره به پدر و پدربزرگش، دو دیکتاتور سابق کره شمالی، افزود: «گرچه مسئولیت خطیر رهبری این کشور و پاسداری از ارزش‌های رهبران عظمی کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل به لطف اعتماد مردم بر من نهاده شده است اما تلاش‌ها و خلوص نیت من همواره برای رهایی مردم از سختی و دشواری زندگی خود کافی نبوده است.»

در نیمه سخنرانی آقای کیم در حالی دیده شد که عینکش را کنار زد تا اشک‌هایش را پاک کند، نشانی که به باور بسیاری از مفسران حاکی از فشار روزافزون بر او برای رویارویی با مشکلات و چالش‌های کشور است.

خود آقای کیم به بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا، تحریم‌ها و بلایای طبیعی به عنوان «سه دشواری اصلی» پیش روی کره شمالی اشاره کرد.

هونگ مین، دبیر بخش کره شمالی در موسسه کره برای اتحاد ملی، به کریا تایمز گفت: «مهم است که ببینیم چرا او چنین مراسم مهمی را برای اشک ریختن انتخاب کرده است. در لفاف پیام او می‌شود دید که کیم به خاطر رهبری خود تحت فشار زیادی قرار دارد. در طول سخنرانی او عباراتی مانند «چالشی عظیم»، «مصائبی پرشمار» و «فجایعی بی‌سابقه در طول تاریخ» را به کار بست. این نشان می‌دهد او برای حکومت خود با چالش شدیدی روبه‌رو است و از این نگرانی‌ها احساس فشار می‌کند که نکند مردمانش به خاطر دشواری زندگی خود ناراحت شده و از او رو برگردانند.»

آقای هونگ افزود این سخنرانی حاکی از آن است که آقای کیم «به شدت» درباره ثبات رژیم خود «نگران» است.

این مانور نظامی شبانه نیز خود تسلیحات مختلفی را به نمایش گذاشت، از جمله پرده برداری از یک موشک دوربرد قاره پیما که از هر موشک بالستیک قاره‌پیمای سابق کره شمالی بزرگ‌تر بود.

همچنین نسخه به روز شده‌ای از این موشک نیز به نمایش گذاشته شد که ظاهرا امکان شلیک از زیردریایی دارد.

گرچه بعضی از متخصصان معتقدند این تسلیحات فقط ماکت تسلیحات تحت تولید و نه واقعی بودند اما این مانور نظامی بر این نکته تاکید داشت که کره شمالی همواره به دنبال به روز رسانی ظرفیت‌های نظامی خود است وقتی مذاکرات دیپلماتیک با ایالات متحده بر سر نیروی هسته‌ای به بن‌بست رسیده است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent