ستایش کیم جونگ اون از ارتش کره شمالی برای مقابله با کرونا

کره شمالی منکر هر گونه شیوع بومی کرونا در میان جمعیت این کشور است

رهبر کره شمالی کیم جونگ اون در مراسم رژه عظیمی که روز شنبه در پیونگ یانگ برگزار شد- KCNA VIA KNS / AFP

رهبر کره شمالی کیم جونگ اون، طی سخنرانی در مراسم رژه عظیمی که روز شنبه در پیونگ یانگ برگزار شد، ارتش آن کشور را به خاطر امدادرسانی به آسیب‌دیدگان طوفان های مخرب تابستانی ستود و از تلاش کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار خوشوقتی کرد.

پس از یک روز سکوت خبری درباره این رژه، تلویزیون دولتی ویدیوی ویرایش‌شده‌ای را از این مراسم منتشر کرد که در میدان اخیراً بازسازی‌شده کیم ایل سونگ و برای جشن گرفتن هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس حزب حاکم کارگران کره شمالی، برگزار شد.

در این ویدیو ده‌ها هزار سرباز و تماشاچی نشان داده می‌شود و در آن در حالی که ساعت به نیمه شب می‌رسد، آقای کیم با کت و شلوار و کراوات خاکستری از ساختمان مشرف به میدان ظاهر می‌شود.

آقای کیم که گاهی اوقات احساساتی به نظر می‌رسد، از ارتش به خاطر تلاش برای مقابله با بلایای طبیعی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تشکر می‌کند.

کره شمالی منکر هر گونه شیوع بومی کرونا در میان  جمعیت این کشور است. کره جنوبی و ایالات متحده این ادعا را زیر سئوال برده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که در رویدادهایی که در تعطیلات اخیر برگزار شده بود، شرکت‌کنندگان ماسک به صورت داشتند، ظاهراً هیچکس در این رژه از ماسک استفاده نکرده است.

مقامات کره جنوبی و آمریکایی انتظار داشتند که آقای کیم احتمالاً از این مراسم برای رونمایی از یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید استفاده کند و نشان دهد که چگونه این کشور همزمان با توقف مذاکرات هسته‌ای با دولت ترامپ، توانایی‌های نظامی خود را گسترش داده است.

هری جی کازیانیس، مدیر مطالعات کره در مرکز نشنال اینترست، می‌گوید: «در حالی که دنیا می‌ترسید کره شمالی موشک جدیدی را به رخ جهانیان بکشد، متاسفانه به نظر می‌رسد رژیم کیم ارمغان هراس‌آور‌تری برای جهان دارد: رویدادی برای شیوع افسارگسیخته  ویروس کرونا که توقف آن تقریبا ناممکن خواهد بود.»

وی می‌افزاید: «کافی است فقط یک نفر در این جمعیت چندهزار نفری پشت‌به‌پشت مبتلا به کرونا باشد، تا یک بحران بهداشتی در سراسر کره شمالی با ابعاد تاریخی خلق شود. گرچه برخی استدلال می‌کنند این نشان از قدرت است، اما این تظاهر کاذب به قدرت، کاملاً احمقانه است. با این کار، کیم با زندگی مردم خود بازی می‌کند و رژیم شکننده خود را به خطر می‌اندازد.»

تحلیلگران می گویند که با توقف مذاکرات هسته‌ای با دولت ترامپ و تعمیق مشکلات اقتصادی، آقای کیم در حال روبه‌رو شدن با یکی از بزرگترین آزمون‌های رهبری‌اش از زمان قدرت‌گیری در سال ۲۰۱۱ است.

لیم سو هو، یکی از تحلیلگران موسسه راهبرد امنیت ملی سئول، معتقد است که این مشکلات، به همراه ته کشیدن ذخایر ارزی کره شمالی، احتمالاً شرایطی را برای یک «توفان کامل» فراهم می‌کند و با افزایش قیمت مواد غذایی و نرخ ارز باعث بروز یک وحشت اقتصادی خواهد شد. 

آقای كیم در ماه دسامبر گذشته با ابراز سرخوردگی عمیق از دیپلماسی، متعهد شد كه به زودی  از«یک سلاح راهبردی جدید» رونمایی کند. او اعلام داشت كه  در مقابل فشارهای «گانگستروار» ایالات متحده، بازدارندگی هسته‌ای خود را تقویت خواهد کرد.

آخرین باری که کره شمالی رژه نظامی را زنده از تلویزیون پخش کرد، سال ۲۰۱۷ بود که طی آن در میان تنش‌های شدید با ایالات متحده، بسیاری از موشک‌های قاره‌پیمای خود را به نمایش گذاشت.

در فوریه ۲۰۱۸ موشک‌های قاره‌پیما دوباره به نمایش گذاشته شدند، اما هیچ رسانه بین‌المللی مجاز به مشاهده آن نبود. اندکی پس از آن، آقای کیم دیدار با رهبران بین‌المللی مانند رئیس جمهوری دونالد ترامپ را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون موشک بزرگی نمایش داده نشده است.

در تنظیم این گزارش از گزارش تکمیلی رویترز و دیگر خبرگزاری‌ها استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان