تجارت ۴ میلیارد دلاری با اسرائیل، خاورمیانه جدیدی می‌سازد

اسرائیل پیش‌بینی می‌کند که ۵۰۰ میلیون دلار مبادلات اقتصادی ناشی از توافق ابراهیم حاصل شود

کشورهای امضاکننده قرارداد ابراهیم برخی از امیدبخش‌ترین استارتاپ‌های جهان را در خود جای داده‌اند - KARIM SAHIB / AFP

انتظار می‌رود که با امضای قرارداد ابراهیم، تجارت سالانه اسرائیل و امارات در چند سال آینده به حدود چهار میلیارد دلار در سال برسد.

برخی از صنایعی که می‌توانند از این قرارداد عادی‌سازی روابط بهره ببرند، گردشگری و حمل و نقل هستند. به نوشته کراود فاند اینسایدر، اسرائیل، امارات و بحرین روی ابتکارات مختلفی برای گسترش این زمینه‌های کلیدی کار خواهند کرد.

دبی یکی از پر بازدیدترین شهرهای جهان است. صاحبان کسب و کار اسرائیل اکنون قادرند از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) بازدید کنند و به دنبال فرصت‌هایی برای گسترش تجارت خود در بازارهای جدید باشند.

فاند اینسایدر در مطلبی که درباره تاخیر قرارداد ابراهیم بر تجارت کشورهای طرف قرارداد نوشته، آورده است: «تل آویو، پایتخت اسرائیل،  یک قطب بزرگ تجاری و مالی است، در همین حال، شهر دبی نیز شهری شناخته شده برای جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی از شرکت‌های خارجی است.»

بنگاه‌های مستقر در امارات نیز در پروژه‌های مختلف خارج از کشور سرمایه گذاری کرده‌اند. علاوه بر این، بحرین در حال کار بر روی ابتکاراتی برای گسترش و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود بوده است.

این کشورها برخی از امیدبخش‌ترین استارتاپ‌های جهان را در خود جای داده‌اند. اسرائیل اغلب کشور استارتاپ‌ها نامیده می‌شود، چون اکنون بیش از شش هزار استارتاپ در این کشور فعالیت می‌کنند.

در امارات حدود دو هزار و ۳۰۰ استارتاپ فعالیت می‌کنند. مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC) به یک مرکز مالی بزرگ چند ملیتی تبدیل شده است. بازار جهانی ابوظبی هم نقش کلیدی در خاورمیانه دارد. در بحرین هم یک بخش خدمات مالی شکل گرفته که در حال رشد سریع است.

بر اساس گزارشی که ماه گذشته در فایننشال تایمز منتشر شد، اسرائیل پیش‌بینی می‌کند که ۵۰۰ میلیون دلار معاملات اقتصادی از این توافق نامه‌های جدید حاصل شود که مبلغ کمی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، اوفیر آکونیس، وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل، پیش‌بینی کرده که تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه به میلیاردها دلار برسد. این به معنی آغاز یک خاورمیانه جدید است.

علاوه بر اینها، شرکت فونیکس کپیتال امارات و اورکراود اسرائیل یک صندوق ۱۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مختلف فناوری که توسط سازمان‌های مستقر در امارات و اسرائیل مدیریت می‌شوند، تأسیس می‌کنند.

بیشتر از جهان