جشنواره موسيقی رودُل‌اشتات با تمركز بر موسيقی ايرانی

حضور موسیقیدانان سرشناس ایرانی - گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی

Credit: Mahdieh Pouryadegar

در همان نگاه اول متوجه می‌شوی شهر رودُل‌اشتات حال و هوای دیگری دارد. چادرهایی که برای اجرای موسیقی در پارک‌های شهر برپا شده است و برو و بیاهایی که از همان اول صبح خیابان‌های شهر را پر کرده است. صدای کوک کردن سازها که از اتاق‌های تمرین مختلف به گوش می‌رسد، سالن‌های موسیقی که این روزها، روز و شب ندارند و صدای موزیک و هلهله‌اش همه جا را پر کرده است، هتل‌هایی که حتی یک جای خالی هم ندارند و گردشگران این رویداد بزرگ هنری و فرهنگی مجبورند در شهرهای مجاور اقامت گزینند.

خلاصه اینکه این چند روز، روزهایی خاص است؛ نه فقط برای مردم این شهر، بلکه برای اهالی موسیقی و رقص که از کشورهای دیگر آمده‌اند هم روزهایی به یاد ماندنی خواهد بود. روزهایی که در آن علاوه بر کسب تجربه‌های ریز و درشت از هنر، زمینه‌های دوستی و آشنایی‌های جدی هم فراهم می‌شود. در چنین مراسم‌هایی است که آینده شغلی بسیاری هم رقم می‌خورد.

این جشنواره هر سال بر هنر یک کشور تاکید می‌کند و هنرمندان رشته‌های مختلف موسیقی آن کشور را دعوت می‌کند تا هنر موسیقی خود را در بین طرفداران پرشمار موسیقی جهان به تماشا بگذارند. خبر خوب اینکه تمرکز این جشنواره امسال روی هنر موسیقی ایران است.

بسیاری از هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف از جمله علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز بسیاری از خوانندگان مشهور ایرانی از جمله همایون شجریان، محمد معتمدی، علیرضا قربانی در این جشنواره حضور دارند تا حاضران را با موسیقی سنتی ایران آشنا کند.

حبیب مفتاح نوازنده سازهای کوبه‌ای که این سال‌ها سعی کرده است با حفظ اصالت، موسیقی جنوب ایران را با سازهای غربی تلفیق کند و آن را تبدیل به یک موسیقی جهانی سازد نیز در این جشنواره حضور دارد. همچنین شاهین نجفی خواننده، نوازنده، آهنگساز و ترانه سرای ایرانی مقیم آلمان که تلاش می‌کند عناصر شاعرانه و ادبی و اصطلاح‌های فلسفی و سیاسی در ترانه‌هایش حضور داشته باشند. حمید متبسم دیگر آهنگساز حاضر در جشنواره است. آقای متبسم نوازنده تار و سه تار و از بنیان‌گذارانِ گروه دستان است و از نوازندگان حال حاضر کشور است که به همراه گروه دستان در طرح‌ریزی و اجرای موسیقی سازی همگام با موسیقی آوازی نقشی به‌سزا داشته ‌است.

همچنین گروه‌هایی مختلف موسیقی ایرانی در این جشنواره حضور دارند، از جمله گروه همنوا، از گروه‌های قدیمی موسیقی بوشهر که از دهه هفتاد فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده است و حالا با تغییرات بسیار روزهای اوج خود را شاهد است.

تعدادی از محققان موسیقی ایران با موضوعات مختلف در این جشنواره سخنرانی می‌کنند. موضوع تحقیق موسیقی ممنوعه در ایران با نویسندگی میترا و مینا هرندی و همچنین موضوع تار ساز اصیل ایرانی موضوع سخنرانی میترا بهپوری در این جشنواره است.

هنرمندان ایرانی از امروز در سالن‌های مختلف کنسرت رودُل‌اشتات روی صحنه می‌روند تا طنین آوا و نوای موسیقی ایرانی را در آلمان به گوش مردم کشورهای دیگر برسانند.

Credit: Mahdieh Pouryadegar

تاریخچه جشنواره رودُل‌اشتات می‌گردد به سال ١٩٩١، درست بعد از فروپاشی دیوار برلین. جشنواره رودُل‌اشتات یک جشن موزیک فولکلور آلمانی است که همه ساله در اولین هفته ژوئیه به مدت چهار روز برگزار می‌شود. این جشن از سال ٢٠١٦ بزرگترین جشنواره موسیقی فولکلوریک جهان شناخته شده است و در عین حال بزرگترین جشنواره موسیقی مردمی در قاره اروپا به شمار می‌آید.

این جشنواره در قسمت قدیمی شهر و در کنار «هاینه‌پارک» برگزار می‌شود. از سال ١٩٩٢ تا سال ٢٠٠١ جایزه «فولکفوردِرپرایز» به هنرمندان اهدا می‌شد. اما از سال ٢٠٠٢ با کسب اعتبار هر چه بیشتر این جشنواره جایزه جهانی موسیقی آلمان به هنرمندان در رشته‌های مختلف رقص و موسیقی اهدا می‌شود که از معتبرترین جوایز موسیقی جهان به شمار می‌آید.

مسئولان برگزاری می‌گویند در سال‌های ٢٠١٧ و ٢٠١٨ در طول چهار روز برگزاری جشنواره موسیقی رودُل‌اشتات در کشور آلمان صدهزار نفر از آن بازدید کرده‌اند و امسال هم انتظار می‌رود همین میزان و شاید اندکی بیشتر شاهد این رویداد فرهنگی و هنری باشند، تا نه تنها حس شنوایی بلکه همه احساس‌شان را به موسیقی فرهنگ‌های مختلف بسپارند و شاهد رقص‌های مختلف از دیگر سرزمین‌ها باشند و به همراه آنها پایکوبی و دست افشانی کنند. جاهایی از این کره خاکی که شاید یک بار هم اسم آن را نشنیده باشند.

بیشتر از فرهنگ و هنر