چه کسانی می‌توانند تا آخر عمر از خانه کار کنند؟

«همه‌گیری کووید-۱۹ همه ما را بر آن داشت تا به شکل جدیدی فکر کنیم، زندگی کنیم و کار کنیم»

یوکی ساتو، کارمندی که از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا از خانه کار می‌کند در کنار دختر‌ها و همسرش در عکس دیده می‌شود - Behrouz MEHRI / AFP  

مایکروسافت به برخی از کارمندان خود اجازه می‌دهد که به شکل دائمی از خانه کار کنند، حتی وقتی که اداراتشان در ایالات متحده بازگشایی شود.  

به نوشته ورج، این شرکت فناوری قرار است یک راهنمای «محل کار هیبرید» منتشر کند که برای کارمندان در انتخاب محیط کار خود، انعطاف بیشتری نشان دهد.  

گفته می‌شود که این طرح جدید به کارمندان اجازه می‌دهد آزادانه کمتر از ۵۰ درصد از ساعت هفته کاری خود را از خانه کار کنند و یا به آنان اجازه می‌دهد تا برای کار دائم از خانه، از مدیران خود تاییدیه بگیرند.  

کتلین هوگان، رییس بخش امور انسانی در مایکروسافت، در یادداشتی خطاب به کارمندان گفته است: «همه‌گیری کووید-۱۹ همه ما را بر آن داشت تا به شکلی جدید فکر کنیم، زندگی کنیم و کار کنیم».

او گفت: «ما تا جای ممکن انعطاف به خرج می‌دهیم تا از سبک کاری افراد حمایت کنیم و در عین حال در نیازهای کاری تعادل ایجاد کنیم، تا اطمینان حاصل کنیم که همه ما با فرهنگ مربوط به خود زندگی می‌کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز اکثریت گسترده کارمندان مایکروسافت در ادامه همه‌گیری فعلی از خانه کار می‌کنند، اما دستورالعمل جدید حتی وقتی که فعالیت ادارات به حالت عادی نیز بازگردد، معتبر خواهد بود.  

یک سخنگوی مایکروسافت به ایندیپندنت گفت: «ما این هفته دستورالعمل جدید را به شکل داخلی منتشر کردیم تا به کارمندانمان گزینه‌هایی بدهیم قبل از بازگشت بی‌خطر ما به حالت عادی کار، برای خودشان برنامه‌ریزی کنند».

او گفت: «هدف ما این است که در طول زمان با شنیدن نظر کارمندان، جمع‌آوری داده‌ها و تعهدمان به حمایت از سبک کاری افراد و نیازهای شرکت، و در عین حال زندگی در فرهنگ خود، به راهی مناسب برای کار برسیم.  

مدل کاری هیبرید انعطاف‌پذیر است و به برخی از کارمندان اجازه می‌دهد تا به کار از خانه ادامه دهند و دیگران می‌توانند به ساختمان شرکت مایکروسافت بازگردند».

گفته می‌شود که مایکروسافت در دستورالعمل خود آورده است که انجام برخی کارها از راه دور و به شکل دائمی دشوار است؛ از جمله کارهایی که مستلزم دسترسی به لابراتوارهای سخت‌افزاری، مراکز داده‌پردازی و آموزش حضوری هستند.  

به گفته ورج، کسانی که گزینه کار از راه دور دائم را انتخاب می‌کنند، از حق خود برای داشتن میز شخصی کار در اداره، می‌گذرند.  

این اقدام چند ماه پس از آن است که مایکروسافت به کارمندانش گفت که اداراتش در ایالات متحده، در زودترین حالت تا ژانویه ۲۰۲۱ باز نخواهد شد.  

مایکروسافت تازه‌ترین شرکت در میان شرکت‌های بزرگ فناوری است که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، گزینه تمدید مدت کار از خانه را برای بیشتر کارمندانش ارائه داده است.  

در ماه ژوئیه، گوگل اعلام کرد که کارمندانش دست ‌کم تا ژوئیه ۲۰۲۱ از خانه کار می‌کنند و ساندرا پیچای، مدیر اجرایی گوگل گفت که ۲۰۰ هزار کارمند شرکت مجبور به بازگشت به اداره نخواهند بود.  

بیانیه این شرکت گفت: «برای آن که به کارمندان توانایی برنامه‌ریزی بدهیم، کار داوطلبانه جهانی از خانه را برای مشاغلی که نیاز به حضور در اداره ندارند، تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ تمدید می‌کنیم.» 

فیس‌بوک نیز بعدا تصمیم مشابهی گرفت و گفت که گزینه کار از خانه را تا ژوئیه ۲۰۲۱ تمدید می‌کند و به کارمندان ۷۵۰ دلار می‌دهد تا دفتر خانگی درست کنند. این شرکت بزرگ فناوری به داشتن ۴۸ هزار کارمند، که در ۷۰ اداره این شرکت در سرتاسر دنیا مشغول به کارند، به خود می‌بالد.  

توییتر نیز به کارمندانش اطلاع داده است که دیگر لازم نیست به اداره بروند و از برنامه‌هایی برای ایجاد محیط کار و دفتر خانگی خبر داده و گفته است که برای انجام این کار، به هر کارمند هزار دلار می‌دهد.  

© The Independent

بیشتر از زندگی