کدام کشورها برای دورکاری روادید صادر می‌کنند

هدف اصلی از اجرای این طرح، کمک به صنعت گردشگری و اقتصاد در پی وقوع همه‌گیری کرونایی است

«دورکاری» حتماً نباید از خانه باشد - Pixsbay

این همه‌گیری هرچه بیشتر ما را به سمت جامعه دیجیتالی سوق می‌دهد و کارمندان و کارفرمایان کم‌کم متوجه شده‌اند که بسیاری از مشاغل می‌توانند کاملاً مجازی شوند.

در این عصر نوین، با داشتن رایانه، اینترنت پرسرعت و خوب و کمی نظم و برنامه‌ریزی، می‌توان از هر جای دنیا مشغول کار شد.

اما «دور»کاری لزوماً به معنی در خانه کار کردن نیست، و واقعاً می‌توان از دوردست‌ها هم کار کرد.

فرصت‌های پدیدآمده توسط گونه جدید خانه‌به‌دوشان دیجیتالی، باعث شده است که مقاصد جدیدی برای سفر و روادیدهای مناسب آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند. برخی از جاهایی که می‌توانیم بدون رها کردن شغل اصلی به آنجاها برویم و منتظر پایان همه‌گیری بمانیم، به قرار زیر است:

برمودا

برمودا به کسانی که می‌خواهند دورکاری کنند یا  مجازی درس بخوانند، فرصت اقامت یک ساله می‌دهد و الگو و مقررات جدیدی را در این رابطه در ماه اوت اعلام کرده است.

این قلمرو فرادریایی بریتانیا در اقیانوس اطلس شمالی، به افراد بالای ۱۸ سال به شرط داشتن بیمه سلامت و گواهی اشتغال به کار یا تحصیلات تکمیلی، اقامت می‌دهد.

جیسون هیوارد، وزیر کار برمودا، در بیانیه‌ای گفت: «مدتی است که دورکاری روز به روز بیشتر همه‌پسند می‌شود و دولت برمودا با بررسی این موضوع در فکر ایجاد تنوع اقتصادی فناوری‌محور است.»  

«کووید ۱۹ به روند همه‌پسند شدن دورکاری شتاب بیشتری داده است. بازدیدکنندگان می‌توانند بدون نیاز به جست‌وجوی کار، در این جزیره اقامت کنند. بدین ترتیب، باعث رشد فعالیت اقتصادی کشورمان می‌شوند، اما جانشین نیروی کار برمودایی‌ نمی‌شوند.»

هدف اصلی از اجرای این طرح، کمک به صنعت گردشگری و اقتصاد  این جزیره در پی وقوع همه‌گیری کرونایی است.

هزینه گرفتن مجوز اقامت یک ساله، ۲۶۳ دلار است. برای کسانی که نمی‌خواهند مجبور باشند یک سال تمام در برمودا بمانند، نیز مدت اعتبار روادید گردشگری از ۹۰ روز به ۱۸۰ روز (حدود ۶ ماه) افزایش یافته است.

باربادوس

این جزیره واقع در دریای کارائیب، طبق طرحی جدید به دورکاران سراسر جهان مجوز اقامت یک ساله می‌دهد.

این راهبرد جدید توسط نخست وزیر این کشور، میا ماتلی، در واکنش به اثرات شیوع ویروس کرونا بر گردشگری مطرح شد.

بر اساس طرح «مُهر خوشامدگویی باربادوس»، در پی باز شدن مرزهای باربادوس به روی مسافران سراسر دنیا از ۱۲ ژوئیه، این مسافران می‌توانند یک سال در این جزیره بمانند.

ماتلی در بیانیه‌ای گفت: «اگر بتوانید هر چند وقت یک بار بیایید اینجا، چند ماه کار کنید و بروید و دوباره برگردید، نیازی نیست در اروپا، ایالات متحده یا آمریکای لاتین مشغول کار باشید.»

«اما برای این که همه‌چیز طبق قرار و مدارها پیش رود، باید بگویم منظور این است که چیزی که ما پیشنهاد می‌کنیم، باید (مشاغل) در سطح (استانداردهای) جهانی باشد و آنچه ما ارائه می‌دهیم نیز در سطح (استانداردهای) جهانی خواهد بود.»

سونیل چاترانی، رئیس بازاریابی گردشگری باربادوس، گفت: «محیط کاری باربادوس قطعاً امکان کار کردن راحت را برای شما فراهم می‌کند.» او افزود که باربادوس «سریعترین فیبر نوری اینترنت و خدمات همراه را در منطقه کارائیب» دارد.

او همچنین از وجود «انواع فضاهای منعطف برای کار» ابراز خشنودی کرد.

متقاضیان دریافت روادید می‌توانند اینترنتی درخواست بدهند که برای هر نفر ۲ هزار دلار و برای «هر خانواده» ۳ هزار دلار هزینه دارد.

دارندگان این روادید لازم نیست درمدت اقامتشان مالیات بر درآمد به دولت باربادوس پرداخت کنند.

استونی

این کشور حوزه بالتیک نیز با طرح جدید ارائه روادید دیجیتالی به خانه‌به‌دوشان، سعی در جذب دورکاران دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت استونی نیز در اصلاح قانون اتباع خارجی خود به طرح ارائه روادید تا سقف یک سال رأی داد و این روادید را حداکثر به ۱۸۰۰ نفر می‌دهد.

مارت هلم، وزیر کشور استونی، هنگام اعلام این خبر در ماه ژوئن، گفت: «ارائه روادید دیجیتالی به‌ خانه‌به‌دوشان باعث می‌شود کشورمان به جرگه کشورهای دیجیتالی بپیوندد و بدین ترتیب، تصمیمات و مواضعش در عرصه جهانی از برّایی بیشتری برخوردار شود.»

در روادید گردشگری معمول این کشور، فقط اجازه اقامت سه ماهه به مسافران می‌دهند.

پیش‌نیاز اصلی برای دریافت این روادید جدید این است که متقاضی اثبات کند می‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند و باید دست کم ماهی ۳۵۰۴ یورو درآمد داشته باشد.

هم‌اکنون شهروندان بریتانیا حق ترک کشورشان و زندگی آزادانه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همانند استونی را دارند، اما با پایان رسمی دوره انتقالی برگزیت پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، بی‌تردید این شرایط تغییر خواهد کرد.

گرجستان

گرجستان از کشورهای تازه‌نفس اوراسیا است که با هدف جذب افرادی که شغل خویش‌فرما دارند یا می‌توانند دورکاری کند،  طرحی نو با عنوان «دورزیستی در گرجستان» برای اعطای روادید درانداخته است.

این روادید به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند بین ۱۸۰ روز تا یک سال در این کشور زندگی و دورکاری کنند؛ چه کارآفرین باشند، چه قراردادی کار کنند، و چه استخدام‌شده و حقوق‌بگیر باشند.

«باعث خرسندی است که اعلام کنم اجرای طرح جدید دولت موسوم به «دورزیستی در گرجستان» آغاز شده و شهروندان ۹۵ کشور می‌توانند به گرجستان بیایند و از اینجا دورکاری کنند. کشورما یکی از امن‌ترین کشورها در دوره همه‌گیری بوده و آماده میزبانی از مهمانان بین‌المللی و تأمین امنیت آنان است.» گئورگی گاخاریا، ۲۷ اوت ۲۰۲۰

شهروندان ۹۵ کشور، از جمله بریتانیا، به شرط آن که دست کم ماهی ۲ هزار دلار درآمد، بیمه سلامت و گذرنامه معتبر داشته باشند، می‌توانند اقدام به گرفتن این روادید کنند.

نخست وزیر این کشور، گئورگی گاخاریا، توییت کرد: «باعث خرسندی است که اعلام کنم اجرای طرح جدید دولت موسوم به «دورزیستی در گرجستان» آغاز شده و شهروندان ۹۵ کشور می‌توانند به گرجستان بیایند و از اینجا دورکاری کنند.»

«کشورما یکی از امن‌ترین کشورها در دوره همه‌گیری بوده است و آماده میزبانی از مهمانان بین‌المللی و تأمین امنیت آنان است.»

البته همه مسافران پیش از شروع زندگی جدیدشان در این کشور به هزینه خودشان به مدت ۱۲ روز قرنطینه می‌شوند. در روز دوازدهم، از دارندگان روادید آزمایش پی‌سی‌آر می‌گیرند و اگر نتیجه آزمایش منفی بود، می‌توانند آزادانه در کشور تردد کنند.

کرواسی

طبق اعلام نخست وزیر کرواسی، این کشور نیز می‌خواهد از قافله کشورهایی که روادید دیجیتالی به خانه‌به‌دوشان می‌دهند، عقب نماند.

اندری پلنکوویچ در توضیح این برنامه توییتی منتشر کرد و گفت، کرواسی قانون امور بیگانگان را اصلاح خواهد کرد تا بتواند روادید جدیدی به دورکاران بدهد.

او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «[دیدار] با کارآفرین هلندی جن دجانگ که در اشپلیت (دومین شهر بزرگ کرواسی) زندگی می‌کند و مذاکره در مورد قانون جدید بیگانگان. با تصویب این قانون، کرواسی یکی از اولین کشورهای دنیا خواهد بود که بستر قانونی مناسب برای اقامت خانه‌به‌دوشان دیجیتالی فراهم کرده است.» او همراه این نوشته، عکسی نیز از خودش در کنار دجانگ منتشر کرد.

اما این طرح هنوز رسماً ابلاغ نشده است و مجلس باید به این اصلاحات رأی بدهد تا این روادید ارائه شود. پس گوش به زنگ باشید.

© The Independent

بیشتر از زندگی