دونالد ترامپ: حاضر نیستم وقتم را در یک مناظره مجازی «مسخره» تلف کنم

رئیس جمهوری آمریکا کمیسیون برگزاری مناظره‌ها را متهم به جانبداری از بایدن کرد

نامزدهای اصلی انتخابات آمریکا باید در سه مناظره تلویزیونی در برابر هم حاضر شوند- Mario Tama/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، که اخیرا به ویروس کرونا مبتلا شده بود، در نخستین مصاحبه خود پس از ترخیص از بیمارستان گفت حاضر به شرکت در مناظره «مجازی» با جو بایدن رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات نیست.

نامزد ۷۴ ساله حزب جمهوریخواه که برای ماندن در کاخ سفید برای یک دوره چهار ساله دیگر رقابت می‌کند، روز پنجشنبه به تصمیم کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی مبنی بر برگزاری مناظره دوم به صورت مجازی واکنش نشان داد.

کمیسیون مذکور پیشتر در روز پنجشنبه اعلام کرد به دلیل ابتلای ترامپ به کووید۱۹، مناظره دوم نامزدهای دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده در شامگاه پانزدهم اکتبر (بامداد ۲۵ مهر به وقت ایران)، به صورت حضوری برگزار نخواهد شد.

دونالد ترامپ دقایقی بعد از اعلام این تصمیم، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت تغییر مدل برگزاری مناظره برای او قابل قبول نیست و افزود «مناظره مجازی انجام نخواهم داد، قصد ندارم وقتم را در یک مناظره مجازی تلف کنم.»

رئیس جمهوری کنونی آمریکا، که برای حفظ مقام خود باید با معاون رئیس جمهوری پیشین رقابت کند، گفت حاضر نیست برای مناظره «پشت کامپیوتر» بنشیند و این شیوه را «مسخره» خواند و کمیسیون را متهم به حمایت از جو بایدن کرد.

جو بایدن در واکنش به تصمیم رقیب جمهوریخواه خود گفت «غیرمسئولانه» خواهد بود اگر بخواهد در مورد تصمیم ترامپ اظهار نظر کند و اضافه کرد، «ما نمی‌دانیم رئیس جمهوری چه کار خواهد کرد ... هر ثانیه نظرش را عوض می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که برای شرکت در یک گردهمایی انتخاباتی عازم آریزونا بود، در پاسخ به خبرنگاران در مورد این که آیا در مناظره هفته آینده شرکت خواهد کرد گفت «در حال حاضر اطلاعات کافی نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز مشخص نیست که اگر دونالد ترامپ تا هفته آینده همچنان بر تصمیم خود برای عدم شرکت در یک مناظره مجازی اصرار کند، سرنوشت این مناظره چه خواهد شد؛ آیا لغو می‌شود یا مسئولان مربوطه تصمیم دیگری اتخاذ خواهند کرد.

دونالد ترامپ در ساعات ابتدایی بامداد جمعه از مثبت شدن نتیجه آزمایش ابتلای خود و همسرش ملانیا به کووید۱۹ خبر داد و عصر همان روز به توصیه پزشکان و متخصصان، جهت احتیاط بیشتر، به یک مرکز درمانی ویژه نظامی منتقل شد.

پس از گذشت چهار روز، وی عصر ‌سه‌شنبه از بیمارستان ترخیص و به کاخ سفید باز گشت و این به نگرانی‌ها از عدم درمان کامل او و احتمال ابتلای کارکنان کاخ سفید، و همچنین جو بایدن و افراد حاضر در محل مناظره دوم، دامن زد.

نامزدهای اصلی انتخابات آمریکا باید در سه مناظره تلویزیونی در برابر هم حاضر شوند. نخستین مناظره شامگاه سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر (بامداد چهارشنبه نهم مهر ماه به وقت ایران) برگزار شد و دو مناظره بعدی ۱۵ و  ۲۲ اکتبر برگزار می‌شود.

معاونان آنها نیز تنها باید در یک مناظره در برابر یکدیگر قرار بگیرند؛ که شب گذشته در ایالت یوتا برگزار شد.