خفیف‌ترین نوع کووید-۱۹ هم ماه‌ها بیماران را درگیر می‌کند

۶۶ درصد از بیماران بزرگسال دو ماه پس از ابتلا، دست‌کم از یکی از ۶۲ مورد عوارض رنج می‌برند

فوریه ۲۰۲۰ کارکنان بیمارستانی در مارسی فرانسه مشغول انجام تحقیقات هستند - GERARD JULIEN / AFP

محققان در فرانسه دریافتند که بیمارانی که حتی خفیف‌ترین نوع کووید-۱۹ را تجربه می‌کنند، ماه‌ها با علایم این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

تحقیقاتی که گزارش آن در مجله میکروبیولوژی بالینی و عفونت منتشر شده نشان می‌دهد که دو سوم بیمارانی که مورد خفیف تا متوسطی از کووید-۱۹ را تجربه کرده‌اند، ۶۰ روز پس از بیمار شدن علائم را گزارش کردند.

در عین حال، هنوز بیش از یک سوم موارد احساس بیماری داشتند یا در وضعیت بدتری نسبت به زمانی بودند که عفونت ویروس کرونا در آنها آغاز شده‌بود.

به گفته کارکنان بیمارستان دانشگاه تور که از ماه مارس تا ژوئن ۱۵۰ بیمار غیر بحرانی را دنبال می‌کردند، علایم طولانی‌مدت در میان بیماران ۴۰ تا ۶۰ ساله و کسانی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، بیشتر بود.

این مطالعه که روز دوشنبه در مجله میکروبیولوژی بالینی و عفونت منتشر شد، حاکی از شواهدی است که نشان می‌دهد نسبتی از ۳۵ میلیون نفر بیمار شناخته شده در سراسر جهان، هفته‌ها تا ماه‌ها بعد اثرات طولانی مدت را خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به این همه‌گیری، کلینیک‌های پس از کووید باز می‌شوند تا به جمعیت رو به افزایشی که مدت طولانی بهبود یافته‌اند خدمات بدهد؛ بازماندگانی که با ریه‌های آسیب دیده، آسیب مزمن قلبی، خستگی پس از ویروس و دیگر شرایط، ناتوان شده‌اند.

کلودیا کاروالیو اشنایدر و همکارانش در این مقاله نوشتند: «به این ترتیب، همه گیری کووید-۱۹ شامل مراقبت مدت‌ها پس از پایان آن است.»

دو ماه پس از ابتلا به علائم کووید-۱۹، ۶۶ درصد از بیماران بزرگسال گزارش دادند که دست‌کم از یکی از ۶۲ مورد عوارض رنج می‌برند. این عوارض به طور عمده، از دست دادن بویایی و طعم، تنگی نفس و خستگی هستند.

به گفته محققان، این مطالعه به دنبال شناسایی خطرات وجود این علایم طولانی مدت در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ غیربحرانی بوده ‌است، چرا که بخش عمده‌ای از تحقیقات بین‌المللی موجود بر بازماندگان پذیرفته شده در بخش‌های مراقبت‌های ویژه متمرکز شده‌است.

بیشتر از جهان