اعلام موضع رسمی ایران: «ارمنستان باید از قره‌باغ بیرون برود»

پس از مشاور خامنه‌ای، سخنگوی دولت روحانی هم طرف آذربایجان را گرفت

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی - عکس از خبرگزاری شفقنا

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، موضع این کشور را در درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ «تخلیه مناطق اشغالی» جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان دانست. هم‌زمان علی اکبرولایتی مشاور اموربین‌اللمل علی خامنه‌ای رهبر ایران گفته است که ارمنستان باید مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تخلیه کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران امروز با تاکید بر این که دولت ایران بارها بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کرده است، از لزوم تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان صحبت کرد و دخالت طرف‌های ثالث را زیان‌بار دانست.

علی ربیعی با عنوان این که دولت از آسیب رسیدن به شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مورد مناقشه نگران است، گفت: «راه حل منطقه را نظامی نمی‌دانیم وخواهان صلح در منطقه هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام دولتی، ایران درگیری و تعرض در خاک خود را تحمل نمی‌کند حتی اگر غیرعامدانه باشد. او همچنین تصریح کرد ایران از معدود کشورهایی است که روابط بسیار خوبی با دو کشورآذربایجان و ارمنستان دارد و تلاش دارد تا هر چه زودتر این جنگ پایان یابد.

هم‌زمان علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه ای، رهبر ایران، نیز گفت، راه حل اختلاف بر سر منطقه قره‌باغ «به هیچ وجه نظامی نیست». وی از حمایت دولت‌های ترکیه، فرانسه و اسرائیل در این خصوص انتقاد کرده است.

آقای ولایتی به روزنامه کیهان گفت که ارمنستان باید مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان را در قره‌باغ تخلیه کند و سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع، نیز به طرف‌های درگیر هشدار داد که از اصابت بیشتر خمپاره و گلوله‌های این درگیری به خاک ایران جلوگیری کنند.

وی با اشاره به فرمان علی خامنه‌ای در خصوص پایان دادن به درگیری بین دوکشور تاکید کرد و گفت، حدود هفت شهر در جنوب آذربایجان، توسط ارمنستان اشغال شده است. در این خصوص چهار قطع‌نامه در سازمان ملل تصویب شده است که ارامنه را ملزم می‌کند، بخش‌های اشغال شده را ترک کنند و به مرزهای بین‌المللی بازگردند.

پیش‌تر هم چهار نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان در یک بیانیه کم‌سابقه اعلام کردند که مناطق اشغال‌شده قره‌باغ متعلق به «کشور اهل بیت» یعنی جمهوری آذربایجان است و تلاش برای بازپس‌گیری آن را «کاملا قانونی و شرعی» دانستند.

در نهمین روز از این درگیری‌ها نیز دبیرکل ناتو از دو طرف درگیری یعنی دو کشور آذربایجان و ارمنستان خواست فورا سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به جنگ پایان دهند.

دبيركل ناتو در سفر روز گذشته خود به آنكارا از دولت تركيه خواست، از نفوذ خود در منطقه براى پايان دادن به درگيرى ها استفاده كند.

ترکیه و ایران دو کشوری هستند که به طور آشکار از ارمنستان خواسته‌اند که قره‌باغ را تخلیه کند و آن را به جمهوری آذربایجان بازگرداند.

بیشتر از