مشاور خامنه‌ای: ارمنستان باید به «اشغال خاک آذربایجان» پایان دهد

علی‌اکبر ولایتی: وضعیت قره‌باغ، مشابه وضعیت اراضی فلسطینی است

ولایتی: «ورود اسرائیل، ترکیه و گروه‌های تروریستی تکفیری به این جنگ نگران کننده است» - عکس از جماران نیوز

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای رهبر ایران در امور سیاست خارجی، در گفتگویی با روزنامه کیهان گفت تحمل ایران در قبال ارمنستان حدی دارد. او ارمنستان را متهم کرد که بخش‌هایی در جنوب جمهوری آذربایجان، از جمله هفت شهر آن را اشغال کرده‌است.

آقای ولایتی گفت: «در این مورد چهار قطعنامه در سازمان ملل تصویت شده است که همه این‌ها ملزم می‌کند ارامنه‌ای که این بخش‌ها از خاک آذربایجان را اشغال کرده‌اند آنجا را ترک کنند و به مرز‌های بین‌المللی برگردند. همه ما که عضو سازمان ملل هستیم باید به این اصول گردن بنهیم.»

او افزود:«می‌خواهیم که ارمنستان این بخش‌های اشغال شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند. بیش از یک میلیون آذری در پی اشغال این مناطق آواره شده‌اند و باید به زودی به خاک خود برگردند؛ همان‌طور که ما با اشغال خاک فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مخالفیم، این‌جا نیز همان موضع را داریم.»

پیشتر، محمود واعظی، مسئول دفتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در تماس تلفنی با «شاهین مصطفی اف»، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت که «ما تحولات اخیر را با دقت و جدیت دنبال می‌کنیم و آماده هرگونه کمک برای حل‌وفصل اختلافات دو کشور از طریق گفت‌وگو و مذاکره در چارچوب قوانین و مقررات حقوق بین‌المللی هستیم.»

آقای واعظی «شایعات مطرح‌شده در برخی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر ارسال کمک از سوی ایران به ارمنستان» در مناقشه بین دو کشور را به‌شدت تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، در پنجمین روز درگیری‌ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ، عده‌ای در تهران و تبریز در حمایت از جمهوری آذربایجان تجمع کردند. به گزارش انصاف نیوز، انصاف‌نیوز، روز پنجشنبه کمی پایین‌تر از میدان امام حسین در خیابان ۱۷ شهریور جمعیت حدود ۱۰۰ نفری شعارهایی از جمله «قره‌باغ بیزیم دی/ بیزیم قره‌باغ»، «مرگ بر اشغالگر»، «مرگ بر ارمنی»، «بیز اولمیه حاضیریخ»، «الله‌اکبر بسم‌الله» می‌دادند .یک روز پیش از آن، امامان جمعه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان، در بیانیه مشترکی از موضع آذربایجان حمایت کردند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی رسما در مناقشه قره‌باغ اعلام بی‌طرفی کرده و خواهان آتش‌بس میان طرف‌های درگیر شده‌است. حسن روحانی، در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفت که «هرگونه دخالت خارجی موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.»

اما این تناقض‌ها، ظاهرا نشان از تفاوت دیدگاه دولت روحانی با منصوبان آقای خامنه‌ای و حتا برخی از چهره‌های به حاشیه رانده شده دارد. علی مطهری، نماینده پیشین مجلس که در انتخابات اخیر رد صلاحیت شد، در توییتی خطاب نوشت: «وزارت خارجه باید مراقب باشد مثل درگیری قبلی آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، به‌خاطر ملاحظات قومی جانب ارمنستان را نگیرد. صرف درخواست آتش‌بس و دعوت طرفین به مذاکره هم کافی نیست، باید دید حق با کدام طرف است.»

در بخشی از بیانیه چهار امام جمعه هم گفته شده بود که «اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود، قطعاً اشغال تا باکو امتداد می‌یافت». بیانیه همچنین می‌گفت: «تنها راه آذربایجان برای دسترسی به نخجوان، خاک ایران» است.

علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه‌ به روزنامه کیهان نیز روز سه شنبه صریحا ارمنستان را اشغالگر خواند و خواستار خروج این کشور از «مناطق اشغالی آذربایجان» شد. او گفت: «جنگ آذربایجان و ارمنستان، دو کشور همسایه ایران و وقوع برخی تحولات از جمله ورود اسرائیل، ترکیه و گروه‌های تروریستی تکفیری به این جنگ و شلیک گاه و بی‌گاه گلوله و خمپاره به خاک ایران در این معرکه از موضوعات نگران‌کننده‌ای است که هر چه زودتر باید متوقف شود».

بیشتر از