عقد و عروسی دوران کرونا در ایران

شیوع ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از مراسم پرتجمل شده است

شیوع ویروس از خواستگاری و نامزدی گرفته تا عقد و عروسی را تحت تأثیر قرار داده است  NICHOLAS KAMM / AFP

وبسایت العربیه فارسی در گزارشی به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر مراسم ازدواج و جشن‌های عروسی در ایران پرداخته‌است.

بنا بر این گزارش، شیوع کرونا همزمان با تحریم های آمریکا ، بر اوضاع اقتصادی ایران بسیار تأثیر گذاشته است و همچنین بسیاری از افراد را مجبور به تغییر عادت و سازگاری با واقعیت جدید تحمیل شده توسط ویروس کرده، که ممکن است مدتی طولانی ادامه داشته باشد.

شیوع کرونا تأثیر زیادی بر زوج‌های در آستانه ازدواج گذاشت. در مناطق مختلف،عده زیادی از شرکت کنندگان در عروسی‌ها به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به کرونا مبتلا شدند. به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، در یکی از عروسی های برگزار شده در تابستان امسال 120 شهروند ایرانی به این ویروس آلوده شدند.

از طرف دیگر ، برخی عروسی‌های زمان کرونا به مراسم سوگواری بدل شد، که دردناک‌ترین آن مراسم در مرداد ماه در آذربایجان غربی منجر به مرگ والدین داماد و عروس شد تا زندگی زناشویی خود را با خاطرات تلخی آغاز کنند که مدت‌ها در یادشان خواهد ماند

شیوع ویروس از خواستگاری و نامزدی گرفته تا عقد و عروسی را تحت تأثیر قرار داد. اما تأثیرات آن کاملاً منفی نبوده است. کرونا بسیاری را مجبور کرد بسیاری از برنامه‌های تشریفاتی را لغو کنند و عروسی‌های تجملی با هزینه‌های هنگفت را از برنامه کنار بگذارند، هرچند برای عده‌ای ترک این عادت دشوار است.

ازدواج در زمان کرنا در ایران خالی از صحنه های زیبا و چشمگیر نبود. در برخی کارت‌های دعوت، به دلیل برگزاری مهمانی بدون حضور اقوام و دوستان، پوزش خواسته شده‌بود. دامادی به نام آرین و عروسش با انتشار پستی فیس‌بوکی در دوم ماه اوت نوشتند: «در شیرین ترین روزهای زندگی سبز ما و در زیباترین لحظات پیوند و عشق ، دوست داشتیم شما در مهمانی ما شرکت کنید تا در کنار هم شاد باشید و برقصد. اما سلامتی شما مهمترین، ارزشمندترین و بالاترین آرزوی ماست. مهمانی و رقص بماند برای روزهای بهتر. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش به نقل از روانشناسان و جامعه‌شناسان می‌نویسد که شیوع کرونا منجر به کاهش میل جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده شده و رشد جمعیت به پایین ترین سطح در پنجاه سال گذشته رسیده است.

محمد مهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و امور جوانان در باره به اثرات منفی خطرناک کاهش ازدواج به دلیل کرونا هشدار داد و گفت که این «یک شوک است که بر روابط جامعه و فرزندآوری تأثیر خواهد داشت.»

آماری رسمی در مورد کاهش نرخ ازدواج در زمان کرونا وجود ندارد. با این حال، به گزارش ایلنا، در چهار ماه نخست امسال، 167 هزار عقد ثبت شده است.

از سوی دیگر ، مرکز تحقیقات مجلس پیش‌بین کرده است که شیوع کرونا منجر به بیکاری 6 میلیون نفر در کشور شود، که این خود بر تعداد ازدواج‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر از