دشمنان آمریکا از بیماری ترامپ چگونه بهره‌برداری می‌کنند؟

دشمن عمده آمریکا می‌تواند با اشتباه محاسباتی گمان کند فرصتی به دست آورده کاری را که قبلا نقشه‌اش را کشیده، تمام کند

به اعتقاد تحلیلگران امنیتی و سیاسی، این وضعیتی ایده‌آل برای دشمنان آمریکا است تا از آن بهره‌برداری کنند-SAUL LOEB / AFP

مارکو روبیو، رئیس هیآت مدیره کمیته اطلاعات سنا، در توئیتی پس از انتقال دونالد ترامپ به بیمارستان، نوشت: «دشمنانی که مثبت بودن آزمایش کرونای رئیس جمهور را فرصتی برای آزمون ایالت متحده قلمداد می‌کنند، مرتکب اشتباهی عظیم خواهند شد.»

بیماری ترامپ آشفتگی اوضاع در آمریکا را مضاعف کرده است. این کشور همین الان هم دچار آشفتگی است: بیش از ۲۱۷ هزار جان‌باخته در اثر کرونا، ماه‌ها خشونت و آشوب در جریان تظاهرات اعتراضی، و کارزار انتخاباتی تند و تیزی که قرار است منتهی به انتخاباتی شود که رئیس جمهور تهدید کرده نتیجه آن را قبول نخواهد داشت.

به اعتقاد تحلیلگران امنیتی و سیاسی، این وضعیتی ایده‌آل برای دشمنان آمریکا است تا از آن بهره‌برداری کنند. مقامات آمریکا می‌گویند از وخامت اوضاع آگاهند و احتیاط‌های لازم را انجام داده‌اند. سرهنگ دیوید باتر، سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، اعلام کرده که «نیروهای نظامی ایالات متحده آماده دفاع از کشور و شهروندان هستند. در میزان آمادگی و توانایی نیروهای مسلح ما هیچ تغییری ایجاده نشده است.»

ولی در چنین اوضاع ناپایداری، همواره «قانون عواقب ناخواسته» حکم‌فرماست - یک اشتباه در محاسبات، یک سری واکنش‌ها را در پی خواهد داشت که منجر به درگیری یا حتی شاید جنگ می‌شوند.

قدرت‌نمایی چین در آب‌های مورد مناقشه، مانورهای نظامی آنها در نزدیکی تایوان، ممکن است باعث بالا گرفتن تنش و عکس‌العمل آمریکایی‌ها شود. تقریبا قطعی است که اگر ایران بخواهد برای تلافی کشتن سردار قاسم سلیمانی از این فرصت استفاده کرده و مواضع آمریکا را مورد هدف قرار دهد، واشینگتن دست به عمل خواهد زد. روسیه شاید بخواهد با استفاده از حملات سایبری اراده متحدان غربی را از چند جهت مورد آزمایش قرار دهد.

این وضعیت نامشخص با خبرهای ضد و نقیضی که درباره بیماری ترامپ به بیرون درز می‌کند، به اوج خود رسیده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور، مارک میدوز، به خبرنگاران کاخ سفید گفت که «حال ترامپ در ۲۴ ساعت گذشته بسیار وخیم بوده است» و «ما هنوز در مسیر بهبودی کامل قرار نگرفته‌ایم». پرسنل کاخ سفید گفتند که او «تب داشته و میزان اکسیژن خون او به سرعت پایین افتاده است». گزارش‌هایی بیرون آمد که ترامپ پرسیده «آیا خواهم مرد؟» و اظهار تردید کرده که آیا مثل دوستش استان چیرا، که در سن ۷۷ سالگی در اثر ویروس کرونا در ماه آوریل جان سپرد، «خلاص خواهد شد؟»

می‌گویند ترامپ از اظهارات میدوز از خشم «کبود» شده و رئیس دفتر در مصاحبه با فاکس نیوز گفته‌های خود را پس گرفته و پیش‌بینی کرده اوضاع بسیار بهتر می‌شود. پزشک کاخ سفید، شون کانلی، اظهار داشته که رئیس جمهور «از زمان آغاز بیماری پیشرفت خوبی داشته» و «تب وی قطع شده و اکسیژن مکمل نیاز ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ هم از آن موقع یک ویدیو چهار دقیقه‌ای در توئیتر منتشر کرده و گفته «احساس بهتری» دارد ولی افزوده «کسی چه می‌داند، شاید تا چند روز آینده، فکر کنم یک آزمایش واقعی باشد. پس صبر می‌کنیم ببینیم تا چند روز آینده چه می‌شود». وی روز یکشنبه با حضور در میان عموم، از مقابل هواداران خود با اتومبیل عبور کرد، اقدامی که با انتقاد پزشکان مواجه شد.

یکی از عواقب حرکت او این است که تمام کسانی که در کاروان موتوری او بودند احتمالا باید به قرنطینه بروند. به گزارش واشینگتن پست، یکی از اعضاء خشمگین سرویس مخفی او گفته «او الان حتی ظاهرا هم وانمود نمی‌کند که موضوع مهم است». یکی از اعضاء سابق این سرویس گفته «بزرگترها کجا هستند؟»

ادعاهایی مطرح شده که ترامپ ممکن است روز دوشنبه از مرکز درمانی نظامی والتر رید مرخص شود. ولی بعضی این خبر را شایعه خوانده‌اند و می‌گویند حتی اگر مرخص شود.

نیکولاس برنز، مقام ارشد سابق وزارت خارجه در توئیتی گفته «با توجه به بیماری رئیس جمهور در جریان رقابت‌های انتخاباتی تنگاتنگ، نباید این احتمال را نادیده بگیریم که چین فشار بیشتری در مورد تایوان وارد خواهد کرد و روسیه تلاش می‌کند در اروپای شرقی به منافع بیشتری دست پیدا کند.»

نیکلاس برنز در این توئیت می گوید: «اشاره آمریکا به هردوی این نکات مهم است که ما اوضاع را تحت نظر داشته و از قابلیت کامل برخورداریم.»

کولین کلارک، محقق ارشد در اندیشکده امنیت مرکز سوفان، اظهار کرد: «بزرگترین سؤال در حال حاضر میزان برداشت دشمنان از نقاط ضعف رئیس جمهور است. دشمن عمده آمریکا می‌تواند با یک محاسبه اشتباه فکر کند فرصتی به دست آورده تا کاری را که قبلا نقشه آن را کشیده تمام کند. مثلا آیا ولادمیر پوتین فکر می‌کند حالا که رئیس جمهور مشغول است، فرصت انجام کاری فراهم است؟»

افزون بر آن، نگرانی‌هایی در مورد تصمیمات کاخ سفید از سوی رئیس جمهوری وجود دارد که در گذشته نشان داده برای انصراف از اقدام نظامی در تصمیمات عجولانه باید با او گفتگو کرد.

این عادت نگران‌کننده قبلا هم در مورد او ملاحظه شده است. تا اکتبر ۲۰۱۷، سه ژنرال سابقی که در دفتر او خدمت می‌کردند، جیمز ماتیس، جان کلی، و اچ‌آر مک‌مستر، قرار بوده همزمان با هم در خارج از کشور نباشند. آنها تصمیم گرفته بودند که دست کم یکی از آنها همیشه در کنار رئیس جمهور باشد تا مانع از اقدامات عجولانه او شوند.

بعضی‌ها معتقدند ترامپ بدش نمی‌آید با راه‌اندازی جنگ و فرصت دفاع از کشور در وضعیت بیماری، وجهه خود را که در نظرسنجی‌ها به شدت پایین افتاده بالا بکشد.

به قول رابرت امرسون، تحلیلگر امنیت در بریتانیا «این تاکتیکی پر خطر خواهد بود. آیا مردمی که گرفتار کرونا، آشوب و اعتراض، و وضع اقتصادی بد هستند واقعا می‌پسندند کشور وارد یک درگیری دیگر شود؟ ولی کشورهایی مثل چین و روسیه و غیره باید مراقب حرکات خود در روزها و هفته‌های آینده باشند. کاری که می‌کنند ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد.»

مقامات ارشد پنتاگون اخیرا در برنامه‌ای برای خانواده‌های نظامیان در کاخ سفید با رئیس جمهور دیدار کردند. وزیر دفاع، مارک اسپر، و رئیس ستاد مشترک، ژنرال مارک میلی، پس از آن آزمایش کرونا دادند که منفی درآمد.

شورای امنیت ملی، بخشی از سازمانی که پس از رئیس جمهور اسبق، فرانکلین روزولت، پدید آمد تا تصمیمات نظامی و سیاست خارجی بدون مشورت گرفته نشود، به تشکیل جلسات خود ادامه خواهد داد. 

مشاور امنیت ملی، رابرت او براین، از وفاداران ترامپ، نیز با نتیجه مثبت آزمایش کرونا مواجه شده است.

© The Independent