ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و چشم‌انداز انتخابات آمریکا

ده‌ها رهبر و چهره‌ سیاسی در جهان به کرونا مبتلا شدند، اما هیچ یک شرایط حساس ترامپ را نداشتند

قانون اساسی این کشور با صراحت می‌گوید که کنگره و نه رییس‌جمهور، زمان انتخابات مربوط به رهبری کشور را تعیین می‌کند-REUTERS/Carlos Barria

درست یک‌ماه مانده به انتخابات سوم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی این کشور از مثبت شدن نتیجه تست کووید-۱۹ برای خود و همسرش خبر داد. ترامپ در توییتی ابراز امیدواری کرد که «همه‌ با هم از این (بحران) عبور می‌کنیم»، اما دوران قرنطینه، می‌تواند روی مناظره انتخاباتی دوم که برای ۱۳ روز دیگر برنامه‌ریزی شده و حتی سرنوشت انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد.

ابتلای دونالد ترامپ و همسرش ملانیا، که در پی ابتلای هوپ هیکس، دستیار ترامپ و مدیر ارتباطات راهبردی کاخ سفید اتفاق افتاد، از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال به تعویق افتادن انتخابات را افزایش داده،‌ هرچند که در قانون اساسی ایالات‌متحده چنین مکانیسمی پیش‌بینی نشده است. با توجه به اینکه پست ریاست جمهوری آمریکا نمی‌تواند بیش از چهار سال در اختیار یک نفر بماند و در صورت برگزار نشدن انتخابات، باید رئیس‌جمهور موقت تعیین شود، حدس و گمان‌های قبلی درباره گزینه‌های احتمالی دوباره مطرح شده ‌است.

یکی دو ماه قبل هم گزینه‌های پیش‌رو در صورت تاخیر در انتخابات مطرح شد و آن زمانی بود که دونالد ترامپ در اواخر ماه ژوئیه، این موضوع را مطرح کرد. او با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا گفته بود: «آیا بهتر نیست که انتخابات ریاست جمهوری آینده به تعویق بیافتد تا مردم بتوانند به‌درستی و با اطمینان رای دهند؟»

واکنش‌های منفی به این پیشنهاد، موجب شد که ترامپ اظهاراتش را تعدیل کند و بگوید که «در پی تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات» نیست، اما در عین حال خواهان «انتخابات تقلبی» هم نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند انتخابات را به تعویق بیاندازد؟ پاسخ قانون اساسی آمریکا به این پرسش منفی است. قانون اساسی این کشور با صراحت می‌گوید که کنگره و نه رییس‌جمهور، زمان انتخابات مربوط به رهبری کشور را تعیین می‌کند.

در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دمکرات‌هاست و موافقت آنها با تغییر زمان انتخابات دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. تغییر زمان انتخابات هم کمک چندانی به دونالد ترامپ نمی‌کند. چون بر اساس قانون اساسی، حداکثر تاریخ حضور رئیس‌جمهور و معاونش در کاخ سفید، ۲۰ ژانویه است.

دونالد ترامپ همواره به «اختیارات اضطراری» و فرمان‌های خاص ریاست‌جمهوری تکیه می‌کند اما در این خصوص، قانون اساسی آمریکا اختیارات را به کنگره تفویض کرده و دخالت رئیس‌جمهور غیرقانونی تلقی می‌شود.

از سوی دیگر، نمایندگان کنونی مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌توانند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند چون دوره چهار ساله نمایندگی آنها در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۱، یعنی پیش از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پایان می‌یابد. بنابراین، جانشینی موقت نانسی پلوسی، رئیس دموکرات کنگره آمریکا منتفی است.

تصمیم‌گیری مجلس سنا هم به دلیل پایان دوره ۳۵ نماینده و از اکثریت افتادن حزب جمهوری‌خواه، با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو می‌شود.

مجالس آمریکا این امکان را هم دارند فردی خارج از همکاران خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کنند که می‌تواند هر شهروند آمریکایی بالاتر از ۳۵ سال باشد. یکی از گزینه‌های این احتمال، جو بایدن، رقیب دمکرات دونالد ترامپ است.

به این ترتیب، با بررسی گزینه‌های احتمالی، به نظر می‌رسد که تعویق انتخابات به نفع دونالد ترامپ نیست. مگر اینکه او و همکارانش طرح پیش‌بینی نشده‌ای درنظر داشته باشند.

درحالی‌که سیاستمداران برجسته متعددی درجهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، هیچ‌یک از آنها همچون دونالد ترامپ با چنین شرایط حساسی در آستانه انتخابات مواجه نبودند. 

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نخستین سه‌شنبه ماه نوامبر در هر چهار سال است.