نامزد ترامپ برای دیوان عالی چه چیزی را پنهان کرد؟

ایمی کُنی بارت از مخالفان شناخته شده حق سقط جنین زنان است

قاضی ایمی کُنی بارت در کنار مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا Nicholas Kamm / AFP

گزارشی عنوان کرده است که قاضی امی کُنی برت در مدارک تسلیم شده به کمیته قضایی مجلس سنا، از مشارکت خود در تبلیغ ضد سقط جنین که خواستار لغو قانون «رو علیه وید» شده است، حرفی به میان نیاورده است. [پرونده «رو علیه وید» پرونده‌ای تاریخی در دیوان عالی ایالات متحده است که بر اساس آن، حق سقط جنین برای زنان سراسر کشور به رسمیت شناخته شد.]

دو تن از معاونان اعضای دموکرات این کمیته به اخبار شبکه ان‌بی‌سی گفتند که این تبلیغ در مدارکی که سنا برای بررسی و تایید هر قاضی منتخبی به آنها نیاز دارد، ذکر نشده که باید می‌شد.

این تبلیغ دو صفحه‌ای که در نشریه ساوت بند تریبون در ایالت ایندیانا منتشر شده است، شامل نام قاضی برت در میان بیش از ۱۲۰۰ نفری است که این قانون سال ۱۹۷۳ را که حق سراسری سقط جنین را بر اساس قانون اساسی برای زنان تضمین کرد، «وحشیانه» عنوان کردند.

یکی از دو معاون مذکور به شرط گمنام ماندن، به شبکه ان‌بی‌سی گفت: «این تبلیغ باید در مدارک قاضی برت برای کمیته قضایی ذکر می‌شد، ولی اشاره‌ای به آن نشده است.»

سخنگوی کاخ سفید به این شبکه خبری گفت، از آنجا که قاضی برت آن مطلب را ننوشته یا ویرایش نکرده است، شامل موارد لازم برای قرار گرفتن در مدارک مذکور نمی‌شود.

جاد دیری، سخنگوی کاخ سفید، به ایندیپندنت گفت: «همان طور که قاضی برت در روز انتخاب خود اظهار داشت، یک قاضی باید قوانین را همان طور که تدوین شده‌اند پیاده سازد. قضات قانون‌گذار و سیاستمدار نیستند و هنگام صدور رای، باید هرگونه نظر سیاسی شخصی خود را کنار گذارند.»

دونالد ترامپ در روز ۲۷ سپتامبر اعلام کرد که قاضی برت را برای جانشینی قاضی روت بیدر گینزبرگ انتخاب می‌کند. قاضی گینزبرگ، از مدافعان سرسخت حقوق سقط‌ جنین، در ماه گذشته میلادی درگذشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویکتوریا نورس، استاد دانشکده حقوق جورج‌تاون، که توسط باراک اوباما برای قضاوت در دادگاه تجدید‌نظر حوزه قضایی هفتم ایالات متحده انتخاب شده بود، به اخبار شبکه ان‌بی‌سی گفت که تجربه خود او در این روند بسیار دقیق و سختگیرانه بوده و به اعتقاد او، قاضی برت باید آن تبلیغ را در مدارک خود قرار می‌داد.

پروفسور نورس گفت: «او باید این قضیه را فاش می‌ساخت. بنا به تجربه شخصی، من می‌بایست چنین کاری را انجام می‌دادم.»

پروفسور نورس افزود: «افراد باید تمام آنچه در اینترنت از آن‌ها موجود است و حتی تمام حمایت‌های افراد از خود را در این مدارک ذکر کنند.»

تبلیغ مذکور بخشی از حمله‌ای دو صفحه‌ای علیه سقط جنین است که به مناسبت سالگرد صدور رای تاریخی «رو علیه وید» در دیوان عالی، منتشر شد.

صفحه امضا نشده این تبلیغ می‌نویسد: «زمان آن رسیده که میراث وحشیانه رو علیه وید را به پایان رسانیم و قوانینی را احیا کنیم که از جان کودکان به دنیا نیامده محافظت می‌کنند.»

نشریه ساوت بند تریبون نسخه‌ای از تبلیغ مذکور را که به تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۰۶ برمی‌گردد، به آسوشیتدپرس داده است. نشریه گاردین نحستین رسانه‌ای بود که گزارشی از وجود چنین تبلیغی منتشر کرد.

اعتقاد راسخ خانم برت به مذهب کاتولیک و باورهای شدیدا محافظه‌کارانه او باعث نگرانی دموکرا‌ت‌ها شده است که (باور دارند) این قاضی ممکن است به دنبال لغو قانونی برود که امکان سقط جنین قانونی را فراهم می‌آورد. آن تبلیغ، به نظر می‌رسد مستقیم‌ترین اظهارنظر قاضی برت در مخالفت با سقط جنین باشد.

او در جایگاه قاضی دادگاه تجدید‌نظر تاکنون دو بار در پرونده‌های سقط جنین حکم صادر کرده و در هر دو مورد، طرف مخالفان تصمیمی همراستا با حقوق سقط جنین را گرفته است.

آقای ترامپ در هفته جاری گفت «کاملا ممکن» است که قاضی برت به لغو حکم «رو علیه وید» رای دهد.

آقای ترامپ گفت: «او قطعا آرا و باورهایی محافظه‌کارانه دارد و باید منتظر بمانیم و بینیم اینها در عمل چگونه از کار در می‌آید× ولی به نظرم عملکرد خوبی داشته باشد.»

گزارش‌های تکمیلی از اسوشیتدپرس

© The Independent