در کاخ سفید بدون ترامپ چه خبر است؟

معاون ترامپ از خانه کار می‌کند، ولی قصد دارد از دوشنبه برنامه عادی خود را از سر بگیرد

مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا در دیدار با قاضی ایمی کُنی بارت در روز ۲۹ سپتامبر -  SUSAN WALSH / POOL / AFP

با بستری شدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از ابتلا به وسروس کرونا، و کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم نوامبر (سیزدهم آبان) پرسش‌های بی‌شماری در باره وضعیت سیاسی ایالات متحده مطرح است.

مطابق قانون اساسی، در صورت ناتوانی رئیس جمهوری از انجام وظایف خود، معاون اول او عهده دار کارها خواهد شد.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، مایک پنس، معاون اول آقای ترامپ که از پنجشنبه شب – که ابتلای ترامپ به کرونا اعلام شد – به جای رفتن به کاخ سفید از خانه‌اش کار می‌کند.

یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود به ان‌پی‌آر گفت که آقای پنس «برای احتیاط بیشتر، از محل اقامت خود کار می‌کند تا احتمال ابتلایش به ویروس را کاهش دهد.» نتیجه آزمایش کرونای آقای پنس منفی بوده‌است.

معاون اول، روز شنبه در جلسه‌ای مجازی با شرکت کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید شرکت کرد. با این همه، و به رغم موارد متعدد ابتلا به کرونا که در سه روز اخیر در میان کارکنان کاخ سفید اعلام شده، آقای پنس گفت که در روزهای آینده طبق برنامه از پیش تعیین شده خود کار خواهد کرد.

او قصد دارد روز دوشنبه، پیشاپیش مناظره‌اش با کامالا هریس، نامزد معاون اولی رقیب دموکراتش جو بایدن، به شهر سالت لیک سیتی در ایالت یوتا سفر کند.

این مناظره چهارشنبه شب به وقت محلی (بامداد پنجشنبه به وقت ایران) برگزار خواهد شد.

او همچنین قرار است پس از مناظره، در چند ایالت حساس از نظر انتخابات، صحبت کند. اولین ایستگاه او ایالت آریزونا خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جسی شونائو، پزشک آقای پنس در کاخ سفید، در بیانیهای گفت: «نیازی به قرنطینه او نیست، زیرا با هیچ‌یک از اشخاصی که نتیجه آزمون کوویدشان مثبت بوده، از جمله پرزیدنت ترامپ، تماس نزدیک نداشته‌است.»

شنبه شب آقای ترامپ در ویدیویی که از بیمارستان در توییتر منتشر کرد گفت: «داریم به‌سختی تلاش می‌کنیم که کاملا به حال عادی برگردم. باید برگردم چون هنوز باید آمریکا را دوباره باعظمت کنیم. تا حالا خیلی خوب کار کرده‌ایم، ولی هنوز باید قدم‌هایی برداریم و کار را تمام کنیم. من بر‌می‌گردم. به نظرم زود بر‌می‌گردم.»

روشن نیست که آقای ترامپ خواهد توانست در مناظره‌های تعیین شده برای ۱۴ اکتبر و ۲۲ اکتبر با جو بایدن شرکت کند یا نه.