آمریکا هشت مقام بلاروس را تحت تحریم قرار داد

وزیر کشور و هفت مقام بلاروس توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شدند

الكساندر لوكاشنكو در مراسم تحلیف مقام ریاست جمهوری بلاروس، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰-Maxim GUCHEK / BELTA / AFP

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد وزیر کشور و هفت مقام دیگر بلاروس را به اتهام دستکاری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری نهم اوت در آن کشور، تحت تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری در بیانیه امروز خود گفته است که این هشت نفر در راستای فرمان اجرایی ۱۳۴۰۵ و به دلیل داشتن نقش یا مسئولیت در تضعیف روند دموکراسی در بلاروس تحت تحریم قرار گرفتند.

فرمان اجرایی مذکور در مارس ۲۰۰۶ و توسط جرج واکر بوش رئیس جمهوری وقت ایالات متحده علیه مقام‌ها و نهادهای بلاروس، که در تضعیف روند دموکراسی در آن کشور نقش داشتند، صادر شد.

نام آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در صدر فهرست تحریم‌شدگان آن فرمان قرار داشت. آمریکا در سال ۲۰۱۰ نیز شش تن دیگر از مقام‌های بلاروس را تحریم کرد و تعداد آنها به ۱۶ تن رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های امروز آمریکا، نخستین مورد در ده سال گذشته است که با استفاده از فرمان اجرایی جرج بوش اعمال می‌شود.

تصمیم امروز دولت آمریکا ساعاتی پس از آن اعلام می‌شود که اتحادیه اروپا نیز از تحریم ۴۰ مقام دولتی و امنیتی بلاروس و چند تن از اعضای کمیسیون انتخابات متهم به دست داشتن در تقلب انتخاباتی خبر داد.

نام آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا نیست؛ اما برخی سران اروپایی گفته‌اند اگر او تن به مذاکره با مخالفان خود ندهد، احتمال این که بعدا تحریم شود وجود دارد.

با این حال، بریتانیا و کانادا روز سه‌شنبه اعلام کردند آقای لوکاشنکو، پسر او و چند تن دیگر از مقام‌های ارشد بلاروسی را به دلیل مشابه تقلب انتخاباتی و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان تحریم کرده‌اند.

دولت بلاروس گفته است در واکنش به تحریم‌های امروز، دست به اقدام متقابل خواهد زد.

مخالفان لوكاشنكو، که ۲۶ سال است در رأس قدرت قرار دارد و از او به عنوان آخرین دیکتاتور اروپا یاد می‌شود، با این استدلال که در انتخابات اخیر تقلب شده، ادامه ریاست جمهوری او را مشروع نمی‌دانند.

آلسکاندر لوکاشنکو و دولت او اتهام دستکاری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر را رد کرده‌اند و همین امر باعث گسترش اعتراضات به سطح خیابان های بلاروس شده است که همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا، در حمایت از موضع جنبش دموکراسی‌خواه بلاروس، ریاست جمهوری آقای لوکاشنکو که به مسکو نزدیک است را مشروع نمی‌دانند و خواستار مذاکره او با اپوزیسیون هستند