بریتانیا: برای تحریم مقامات بلاروس منتظر اتحادیه اروپا نمی‌مانیم

اعتراضات علیه الکساندر لوکاشنکو همچنان ادامه دارد

تظاهرات مخالفان لوکاشنکو-PETRAS MALUKAS / AFP

بریتانیا می‌گوید خود را برای تحریم افرادی که در نقض حقوق بشر در بلاروس دست داشته‌اند، آماده می‌کند و درعین حال در حال همکاری با ایالات متحده و کانادا برای پاسخگویی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری خودخوانده بلاروس و دولت او در این زمینه است. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دامینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز پنج‌شنبه در نشست مجلس عوام لندن گفت، با توجه به تاخیر اتحادیه اروپا در آماده‌سازی تحریم‌های خود علیه بلاروس، بریتانیا برای تحریم افراد مسؤول در نقض حقوق مردم آن کشور، به دیگر متحدان خود می‌پیوندد. 
وی با بیان این که لندن تمایل دارد برای تحریم آن‌هایی که مسؤول خشونت، سرکوب، و تقلب انتخاباتی در بلاروس هستند به اتحادیه اروپا بپیوندد گفت: «با توجه به تاخیر این روند در بروکسل و فوریت موضوع، ما برای آماده‌سازی فهرست مناسب تحریم‌ها با آمریکا و کانادا هماهنگ می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا پس از آن عنوان می‌شود که الکساندر لوکاشنکو، رهبر اقتدارگرای بلاروس که ۲۶ سال است بر کرسی ریاست تکیه زده، صبح چهارشنبه در یک مراسم پنهانی در کاخ خود در شهر مینسک، خودش را به ریاست جمهوری منصوب کرد. 
هزاران تن از مردم بلاروس ساعاتی بعد در اعتراض به این اقدام لوکاشنکو به خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای بلاروس ریختند. تظاهرات مردم با برخورد ماموران پلیس روبه‌رو شد، که با استفاده از باتوم و آب فشار قوی سعی در متفرق کردن معترضان داشتند. 
رهبر اپوزیسیون بلاروس مراسم ادای سوگند روز گذشته لوکاشنکو را «لودگی» خوانده است و در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد از مسؤولان بلاروس خواست تا به دستورات «غیرقانونی» او عمل نکنند. 
الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری نهم اوت (نوزدهم مرداد) مدعی پیروزی شد؛ با این حال مخالفان او در اعتراض به نتیجه اعلام‌شده، در مینسک و دیگر شهرهای عمده بلاروس دست به تظاهرات خیابانی زدند که در هفته‌های اخیر همچنان ادامه دارد.