بازار جهانی نفت، همچنان متزلزل و نامطمئن

افزایش تولید «اوپک پلاس» همچنان باری است بر گرده بازارهای بین‌المللی

ادامه همه‌گیری کرونا تقاضا و بهای جهانی نفت را تهدید می‌کند- SAUL LOEB / AFP

بهای جهانی نفت که از افت اوایل ماه سپتامبر قدری بهبود یافته بود، بار دیگر رو به تنزل گذاشته است. در این میان اما قیمت نفت خام آمریکا به سبب گزارش‌های نهاد دولتی ایالات متحده در مورد سوخت و انرژی (اداره اطلاعات انرژی) قدری افزایش نشان داده است زیرا این نهاد اعلام کرده که ذخائر نفت خام و فراورده‌های پالایش شده ایالات متحده از آن چه پیش‌تر انتظار می‌رفت کاهش بیشتری یافته که موجب افزایش بهای آن شده است. به همین گونه، امیدواری در مورد یک توافق بالقوه میان-حزبی در مورد یک بسته کمکی در ارتباط با کووید-۱۹ نیز به تقویت قیمت‌ها کمک کرده است. با وجود این، با افزایش موارد ابتلا و تلفات ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده و اروپا – که شاخص تقاضا برای نفت را مورد تهدید قرار داده، همراه با تولید بیش از تقاضای نفت در سطح جهانی، بازار بین‌المللی نفت را با افت قیمت‌ها روبه‌رو کرده است.

افزایش تولید کشورهای عضو «اوپک پلاس»

افزایش تولیدات نفتی از طرف کشورهای عضو «اوپک پلاس» همچنان باری است بر گرده بازارهای بین‌المللی. از ماه اوت اعضاى اوپك پلاس دو ميليون بشكه نفت در روز به مجموع توليد خود اضافه كردند (به اين معنا كه طبق توافق از ماه اوت مجموع كاهش نفت اوپك پلاس از ٩.٧ ميليون بشكه نفت در روز به ٧.٧ ميليون بشكه نفت در روز  رسيد و اين ميزات تا ماه دسامبر ادامه دارد). هرچند این میزان تولید تحت نظارت عربستان سعودی به خوبی پیش رفته اما برخی کشورها از جمله عراق و روسیه همچنان بیش از سهمیه‌شان تولید می‌کنند. تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر ۹.۹۳ میلیون بشکه در روز بوده که ۹۴ هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه توافق شده‌اش در ماه اوت برابر با روزانه ۸.۹۹ بشکه بوده است.

عراق نیز به نظر می‌رسد بار دیگر به رغم وعده‌های دولت از تعهدش دائر بر جبران اضافه تولیدش در ماه‌های میان مه تا ژوئن سر باز زده است. عراق تعهد کرده بود در ماه‌های اوت و سپتامبر به میزان روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از تولیداتش (فرای سهمیه ۳.۸۰۴ میلیون بشکه درروز «اوپک پلاس») بکاهد تا اضافه تولیدش را در ماه‌های پیش از آن جبران کند. بنابراین، هرچند قرار است قرار است در واقع سهميه عراق ۳.۴۰۴ میلیون بشکه در روز باشد، اما در عمل میزان تولید آن در ماه اوت ۳.۵۷۸ میلیون بشکه در روز بود که انتظار می‌رود در ماه سپتامبر هم در این سطح باقی مانده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «اس‌اند پی گلوبال پلاتس»، ۱۳ کشور در میان اعضای «اوپک پلاس» باید مجموعا ۲.۳۷۵ میلیون بشکه در روز از تولیداتشان بکاهند تا اضافه تولیدهای پیشین را جبران کنند اما از میان آن‌ها تنها شش كشور طرح خود را براى کاهش تولیدش عرضه کرده که تنها ۱.۲۲ میلیون بشکه نفت در روز به کاهش جمعی کمک می‌کند.

در این میان، کشورهایی مثل لیبی و ایران که سهمیه تولید برایشان درنظر گرفته نشده نیز صادرات خود را افزایش داده‌اند. تولید نفت لیبی به دنبال تصمیم خلیفه حفتر، فرمانده بخش شرقی کشور مبنی بر آزاد کردن مجدد بنادر و تاسیسات نفتی در ماه سپتامبر، تولیدات این کشور در ماه سپتامبر به ناگاه به مرز ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید (بندر و تاسیسات تولید نفت شرق لیبی از ماه ژانویه به عنوان بخشی از اختلاف نظرها میان جناح خلیفه حفتر در شرق و دولت مرکزی در طرابلس مسدود بود). افزایش تولید لیبی و ایران احتمالا «اوپک پلاس» را برای تاسی از سهمیه کنونی کاهش تولید، بیشتر تحت فشار خواهد گذاشت.

قرار است کمیته مشترک نظارت وزیران نفت اوپک پلاس در روز ۱۹‌ اکتبر تشکیل جلسه بدهد. انتظار می‌رود در این اجلاس عربستان سعودی کشورهایی را که خلف وعده کرده‌اند زیر فشار بیشتری قرار دهد.

صادرات نفت خام ایالات متحده نیز افزایش یافته است

گزارش هفتگی أداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی از آن است که شاخص صادرات نفتی ایالات متحده برای نخستین بار از ماه مه ۲۰۲۰، به ۳.۵ میلیون بشکه در روز و مجموع صادرات نفت و میعانات آن (مشتمل بر نفت خام و محصولات پالایش شده) به ۸.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. از سوی دیگر، واردات نفت و میعانات ایالات متحده حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز افت کرده است و در ۲۵ ماه سپتامبر در ۷.۰۷ بشکه در روز قرار گرفت (این شامل ۳.۳ میلیون بشکه نفت خام در روز از کانادا و حدود ۳۳۹ هزار بشکه در روز از عربستان سعودی است). به رغم این، تولیدات نفتی ایالات متحده در مجموع به دلیل کاهش عرضه و چالش‌های اقتصادی صنایع نفتی کمابیش در سطح ۱۰.۷ بشکه در روز ثابت مانده است.

موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا و اروپا افزایش می‌یابد

افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا دولت‌ها را برآن داشته که باردیگر محدودیت‌هایی در تردد مردم در نظر گیرند. از ۲۴ سپتامبر، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا بالاترین شاخص ابتلا به ویروس کرونا را از ماه‌های بهار گزارش کرده‌اند. به همین گونه، گزارش‌هایی از بروز مجدد کووید در نواحی خاصی از نیویورک موجب نگرانی ناظران از بروز موج آلودگی دیگری شده است. دست کم ۲۷ ایالت آمریکا از افزایش موارد ابتلا گزارش کرده‌اند. ۷.۲ میلیون نفر در سطح کشور در آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده و ۲۰۶ هزار نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان رو به افزایش است. ایالات متحده، روسیه، هند و برزیل با بالاترین شاخص کووید-۱۹ روبه‌رو بوده‌اند. در واقع، ادامه همه‌گیری کرونا روند آتی احیای اقتصاد و همراه با آن افزایش تقاضا و بهای جهانی نفت را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد