آمریکا: حمله‌های شبه‌نظامیان «تحت حمایت ایران» را تحمل نمی‌کنیم

«نمی‌توانیم تهدید مردان و زنانی که در خارج از مرزها خدمت می‌کنند را تحمل کنیم»

«بزرگترین مشکل در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران هستند که ثبات را از بین برده و به منافع آمریکا حمله می‌کنند»-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

درحالی که بغداد نگران خروج احتمالی آمریکا از عراق است، واشینگتن روز گذشته هشدار داد؛ حمله «نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» به منافع دیپلماتیک خود را تحمل نمی‌کند.

دیوید شنکر، دستیار وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانیم تهدید به شهروندانمان، مردان و زنانی که در خارج از مرزها خدمت می‌کنند را تحمل کنیم.»

او گزارش‌های مربوط به تهدید تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد در صورت ادامه یافتن این حمله‌ها را تایید یا تکذیب نکرد. اما در عین حال گفت: «ما برای تامین امنیت نیروها و تاسیسات خود در عراق در حال همکاری با شرکای عراقی هستیک.»

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر با مقامات ارشد عراق، تهدید کرده که در صورت ناتوانی آنها در تامین امنیت منافع ایالات‌متحده در کشورشان، سفارت آمریکا در بغداد تعطیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در شرایطی است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق وعده تامین امنیت داده است. اما ساعاتی پس از اینکه او از برقراری امنیت سخن گفت، شبه‌نظامیان با راکت منافع آمریکا در اربیل را هدف قرار دادند.

آمریکا و برخی مقامات اقلیم کردستان می‌گویند این حمله‌ها از سوی گروه‌های شبه‌نظامی انجام شده که «تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران» قرار دارند. با این حال مقامات تهران تا کنون دست داشتن در این حمله‌ها را تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شنکر گزارش داد: «بزرگترین مشکل در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران هستند که ثبات را از بین برده و به منافع آمریکا حمله می‌کنند.»

آخرین باری که آمریکا یک هشدار جدی در مورد حمله گروه‌های شبه‌نظامی  که گفته می‌شود مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، صادر کرد، به کشته شدن قاسم سلیمانی منجر شد. فرمانده سابق نیروی قدس ۱۸دی‌ماه گذشته در حال خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی نیروهای آمریکایی قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آن و به دنبال کشته شدن یک شهروند آمریکایی غیرنظامی در عراق در مورد آسیب به شهروندان آمریکا هشدار داده بود. او تاکید کرده بود که آمریکا کشته شدن یک شهروند غیرنظامی در عراق را تحمل نخواهد کرد. 

بیشتر از جهان