پرتاب شش راکت به اربیل به رغم وعده نخست وزیر عراق برای حفظ امنیت

واشنگتن، ایران را مسئول حملات به دیپلمات‌هایش می‌داند

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، حملات شبه‌نظامیان نزدیک به ایران به نیروهای آمریکایی را محکوم کرد - IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه نظامیانی که گفته می‌شود مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، نیروهای آمریکایی مستقر در شهر اربیل در منطقه خودمختار کرستان عراق را، هدف حملات راکتی خود قرار دادند. یک آژانس امنیتی کردی، روز چهارشنبه در این رابطه گفت که این حملات بلافاصله پس از وعده نخست وزیر عراق صورت گرفت که گفته بود دولت عراق از دیپلمات های خارجی محافظت می‌کند.

سرویس ضد تروریسم کردستان عراق، مسئولیت این حملات را با شبه نظامیان مورد حمایت ایران دانست. آنها می‌گویند که شش راکت از مرز روستای شیخ‌امیر در استان نینوا، توسط نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) به سوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در فرودگاه اربیل، شلیک شده است. از شش راکت پرتابی، چهار مورد به حاشیه فرودگاه برخورد کرده و دو راکت نیز منفجر نشده است.

در همین رابطه رویترز می‌نویسد که وزارت امور داخلی کردستان این حمله را محکوم کرده اما صراحتا مسئولیت آن را با حشدالشعبی نمی‌داند. اگرچه می‌گوید این راکت‌ها از منطقه ای که تحت کنترل تیپ ۳۰ام حشدالشعبی قرار دارد، شلیک شده است.

وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در این باره گفت که آتش غیر مستقیم به نیروهای ائتلاف در اربیل نرسیده است. او افزود:  «این حمله هیچ خسارت جانی و مالی به همراه نداشته و موضوع در حال بررسی است.»

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اخیراً متعهد شده بود که امنیت دیپلمات های خارجی را تامین کند. آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت عدم تامین امنیت برای سفارتخانه اش، آن را تعطیل خواهد کرد. با این حال هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات راکتی را بر عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

روز چهارشنبه، الکاظمی در سخنانی که برای ۲۵ فرستاده کشورهای خارجی، از جمله سفیر آمریکا در عراق عنوان کرد، گفته بود:  «کسانی که به دیپلمات های خارجی حمله می‌کنند، به دنبال بی ثبات کردن عراق و تخریب روابط منطقه ای و بین المللی آن هستند.»

 

همچنین، بنا به گفته رسانه‌های کردی، صدای آژیر های خطر داخل پایگاه های نظامی آمریکایی به صدا در آمد. محمد قدیری، سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران به رویترز در این رابطه گفت که یک راکت در ۲۰۰ متری مقر این حزب در کردستان فرود آمده است. اما مشخص نیست که هدف این حزب بوده یا خیر.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها گزارش دادند که واشنگتن قصد دارد برای حفظ کارمندان اماکن دیپلماتیک خود از خشونتی که توسط نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق وجود دارد، آنها را به اربیل در کردستان منتقل کند. آنها کردستان را منطقه ای امن می‌دانستند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق این حملات را محکوم کرد و از الکاظمی خواست تا در این رابطه پاسخگو باشد. او در این رابطه گفت: «من حمله راکتی امشب در اربیل را به شدت محکوم می‌کنم. دولت اقلیم کردستان هیچ تلاشی برای تضعیف ثبات کردستان را تحمل نخواهد کرد و به آن پاسخ محکمی خواهد داد.»

 ارتش عراق در بیانیه خود، یک گروه تروریستی را مسئول این ماجرا عنوان کرد و گفت که این حملات هیچ تلفات جانی نداشته است. همچنین در این بیانیه آمده است که مسئولان محلی در حال تحقیق و بررسی برای شناسایی عاملان هستند.

در همین راستا، یک منبع امنیتی نیز در این باره گفت که فرمانده تیپ سی ام حشد الشعبی و یک سرتیپ ارتش عراق در همین رابطه، دستگیر شده اند. 

دو مقام عراقی و دو دیپلمات آمریکایی با ابراز تگرانی از احتمال خروج ایالات متحده از عراق و تعطیلی سفارتخانه این کشور در بغداد، گفتند که این کار کشور را به منطقه ای جنگی تبدیل خواهد کرد.

راکت‌ها معمولا از طرف رودخانه دجله به سوی اماکن دیپلماتیک آمریکایی شلیک می‌شود. در هفته های اخیر حملات راکتی در نزدیکی سفارت افزایش یافته و بمب های کنار جاده ای نیز نیروهای ائتلاف را هدف قرار داده است.

ارتش عراق روز دوشنبه اعلام کرد که سه کودک و دو زن بر اثر اصابت دو راکت شبه نظامیان، در خانه خود کشته شدند. پلیس معتقد است که هدف اصلی فرودگاه بغداد بوده است.

واشنگتن ایران را مقصر اصلی این حملات می‌داند. اگرچه ایران تا به حال توضیحی در این مورد نداده است اما گروههای نزدیک به شبه نظامیان مورد حمایت ایران، مسئولیت برخی از این حملات را پذیرفته اند.