فضاپیمای اسرارآمیز راهی کجاست؟

اسپیس ایکس برای ماه نوامبر چهار پرتاب را برنامه‌ریزی کرده است

فضاپیمای فالکن 9 در تاسیسات شرکت اسپیس اکس- SPACEX / AFP

پروژه «اسپیس ایکس» ایلان ماسک اینک ماموریت «میستری فالکون ۹» را به برنامه‌های ثبت شده ماه اکتبر خود اضافه کرده است. طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، این موشک ممکن است دوباره یک برنامه پرتاب مخفی برای ارتش آمریکا یا یک سازمان امنیت ملی باشد.

این ماموریت غافلگیرکننده زمانی فاش شد که اسنادی مبنی بر دریافت مجوز از مقامات فدرال ایالات متحده در خصوص راکت‌های این پروژه به دست آمد. اسپیس ایکس برای هر پرتاب خود باید یک «اجازه موقت مخصوص»(STA) از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) درخواست کند. بر اساس آنچه در تارنمای Teslarati.com منتشر شده، این شرکت پنج پرتاب را برای ماه اکتبر ثبت کرده است. این پنج پرتاب شامل سه پرتاب برای پروژه استارلینک، یعنی اینترنت ماهواره‌ای ماسک، پرتاب ماهواره‌ای برای ارتش ایالات متحده، و اولین ماموریت فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

پرواز فضاپیمای کرو دراگون، اولین پرواز عملیاتی پس از پرتاب آزمایشی و تاریخی اسپیس ایکس است که در ماه مه انجام شد و اولین مأموریت سرنشین‌دار تا این زمان به‌شمار می‌رود. اسپیس ایکس برای ماه نوامبر چهار پرتاب را برنامه‌ریزی کرده است. این در حالی است که تاکنون هرگز در طول یک ماه بیش از سه بار پرتاب انجام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش تارنمای Teslarati، هم‌اکنون اسپیس ایکس درخواست «اجازه موقت مخصوص»(STA) جدیدی از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC)  برای یک فالکون ۹ برای «ماموریت ۱۵۱۲» ثبت کرده است. ناظران می‌گویند اسپیس ایکس پیش از این فقط یک بار درخواست مشابه دیگری را برای پرتابی اعلام نشده ثبت کرده بود. اما آن پرتاب، یعنی پرتاب سال ۲۰۱۸، پرتابی ناموفق بود و ماهواره «زوما» ساخت شرکت نورت‌روپ گرومان، با سقوط موشک به اقیانوس هند ناپدید شد. کمپانی اسپیس ایکس در آن زمان از مسئولیت این اشتباه مبری شد، زیرا گزارش‌ها حاکی از آن بودند که ایراد کار در خطای مهندسی شرکت نورت‌روپ گرومان بوده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی