سقوط؛ پایان عمر کاری یک فضاپیمای بازنشسته

ناسا این فضاپیما را با سیارک اشتباه گرفته شده بود

  همه فضاپیماها مانند آپولو هشت ماموریت بازگشت ندارند و اغلب به زباله‌های فضایی تبدیل می‌شوند-NASA / AFP

ناسا اعلام کرد فضاپیمای متعلق به این سازمان فضایی پس از آتش گرفتن در جو بدون ایجاد خطری روی کره زمین سقوط کرد. 

این فضاپیما بی هیچ خطری روز شنبه بر فراز اقیانوس اطلس جنوبی، وارد جو زمین شد و آتش گرفت. ناسا قبلاً به عموم مردم اطمینان داده بود که این فضاپیما «خطری برای سیاره ما یا ساکنین زمین ندارد و با پایان عادی عمر کاری یک فضاپیمای بازنشسته مواجه‌ایم». 

هفته پیش که  این سفینه علمی قدیمی را ردگیری کرده بودند، ابتدا گمان می‌رفت که سیارکی در مسیر برخورد با زمین باشد. 

اما رصد کردن‌های بیشتر نشان داد که جرمی ساخته دست انسان، یعنی فضاپیمای رصدخانه‌ای ژئوفیزیکی یک (OGO-1) است که در سال ۱۹۶۴ به فضا پرتاب شده بود. 

ناسا در بازه زمانی ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ سالی یک فضاپیما به فضا پرتاب می‌کرد تا بتواند کره‌زمین را بهتر شناسایی کند. این فضاپیما هم در مدار مرکزگریزی قرار گرفت که حدوداً هر دو روز یک بار دور زمین می‌چرخید و با پرواز در کمربندهای تابشی می‌توانست فضای مغناطیس حول کره زمین را بررسی کند. 

این فضاپیما پنج سال به کار خود ادمه داد تا این که محققان در سال ۱۹۶۹ آن را در حالت آماده به کار قرار دادند زیرا دیگر نمی‌توانستند داده‌های بیشتری از آن دریافت کنند و درنهایت نیز در سال ۱۹۷۱ ماموریت آن پایان یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

OGO-1 همان طور که از نام آن پیدا است نخستین فضاپیما از مجموعه فضاپیماهای OGO بود که به فضا پرتاب شد اما آخر از همه به زمین برگشت و پنج فضاپیمای دیگر قبلاً از مدار زمین خارج شده بودند و در نقاط مختلف اقیانوس‌های زمین سقوط کرده بودند. 

با آن که مشخص شد که OGO-1 فضاپیما است و نه سیارکی که در رصدهای نخست گمان می‌رفت؛ ناسا به کمک آن توانست مسیر برخورد اجرام احتمالی آینده با زمین را ردگیری کند. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد با ردگیری مسیر بازگشت این فضاپیما به زمین توانست «فرایندهای ردگیری و پیش‌بینی برخورد اجرام طبیعی با جو زمین را بررسی کند».

© The Independent

بیشتر از زندگی