خرابی مرموز فضاپیمای چینی

فضاپیمای آزمایشی چین پس از یک اشکال فنی مرموز به زمین بازگشت

این فضاپیما از یک سکوی حامل سنگین وزن به نام «مارس طویل ۵ ب» از جزیره هاینان پرتاب شد- STR/AFP/Getty

این فضاپیما بخشی از مأموریت افزایش حضور پکن در فضا است - مأموریتی که خود قسمتی از طرح بومی شده «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است.

فضاپیمای مزبور روز سه‌شنبه از یک سکوی حامل سنگین وزن به نام «مارس طویل ۵ ب» از جزیره هاینان پرتاب شد.

طبق گزارش‌ها، فضاپیما پس از پرتاب زمین را دور زده و طبق برنامه وارد جو شده و نهایتا در چین فرود آمده است.

مأموریت فضاپیما به خاطر اشکال مرموزی که در «کپسول حامل بازگشت با قابلیت انعطاف و تورم» پیش آمد مجبور به فرود شد که البته آزمایش کپسول هم خود بخشی از این مأموریت بود. چین هیچ اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه نکرده فقط آژانس فضایی چین روز چهارشنبه اعلام کرد فضاپیما هنگام بازگشت به جو زمبن عملکردی غیر عادی داشته و داده‌ها تحت بررسی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مأموریت فضایی بدون سرنشین انجام شده اما طبق گزارش کپسولی را مورد آزمایش قرار می‌داده که قرار است روزی فضانوردان چینی را حمل کند. گفته می‌شود که کپسول مورد بحث مدل پیشرفته کپسول شیناتسو است که بر پایه مدل سویوز اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و قابلیت حمل شش فضانورد به جای سه فضانورد را دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی زینها، بنگاه فناوری و علوم هوا فضای چین اعلام کرده است فضاپیما در یک وضعیت پایدار و در «مدار بیضوی، همراه با منبع سوخت، و با شرایط کنترلی و محاسباتی عادی» در حال پرواز بوده است.

چین پس از آن که از ایستگاه فضایی بین‌المللی - عمدتا به خاطر اعتراضات آمریکا - کنار گذاشته شد، کار بر روی ایستگاه فضایی دائمی برای خود را آغاز کرد.

پکن سابق از این یک ایستگاه فضایی آزمایشی را به فضا پرتاب کرده و در نظر دارد تا دو سال آینده چهار فضانورد در چهار مأموریت فضایی ایستگاه دائمی را به پایان برسانند.

برنامه فضایی نو پای چین پس از آن که توانست در سال گذشته فضاپیمایی را در منطقه دور افتاده‌ای از ماه فرود آورد وارد مرحله تازه‌ای شد و حالا قرار است یک سطح‌نورد و یک فرودگر را به مریخ بفرستد.

این برنامه به ویژه پس از اولین مأموریت فضایی با سرنشین در سال ۲۰۰۳ سرعت گرفت و هم اینک توجه آژانس‌های فضایی اروپا و کشورهای دیگر را برای همکاری جلب کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان