مسافر مترو در محاصره پلیس به دلیل خواندن روزنامه دموکراسی‌خواه

قانون امنیتی جدید هنگ کنگ اختیارات بسیار بیشتری به ماموران داده است

تصویری از متروی هنگ کنگ در تابستان امسال ANTHONY WALLACE / AFP

روز چهارشنبه در ایستگاه بسیار خلوت مترو در هنگ کنگ پلیس یکی از تظاهرات‌کنندگان نوجوان را در حالی که نشسته بود و روزنامه دموکراسی‌خواه اپل دیلی می‌خواند محاصره و از سایر مسافران جدا کرد.

ویدیویی که روزنامه اپل دیلی منتشر کرده نشان می‌دهد دست کم ۹ مأمور پلیس و چندین مسئول آن ایستگاه این دانش‌آموز دبیرستانی را که ساکت بر نیمکتی نشسته و این روزنامه را ورق می‌زند زیر نظر گرفته‌اند.

پلیس دور این پسر را که نامش دیوید است نوار کشید. به گزارش این روزنامه دیوید از کنشگران ضدحکومتی است و سابقه اجرای اعتراض تک‌نفره در خیابان را دارد.

در آن لحظه مشخص نبود قصد دیوید از خواندن اپل دیلی اعتراض خیابانی یا از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده بوده یا نه.

  تحریریه این روزنامه از منتقدان دولت چین و حامی کنشگران دموکراسی‌خواه‌اند. پلیس هنگ کنگ در ماه اوت جیمی لَی کارآفرین را که بنیان‌گذار این روزنامه بود به جرم نقض قانون جدید  امنیت ملی قلمرو هنگ کنگ دستگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصویب همین قانون بود که موجب ایجاد موج جدید ناآرامی‌ها در این منطقه شد، قانونی که با جرم‌انگاری کنشگری امکان تسلط بیشتر دولت چین بر هنگ کنگ را فراهم می‌کند و با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است.

ایستگاه شاهزاده ادوارد در کولون همان‌جایی که حادثه روزنامه رخ داد اغلب صحنه درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان بوده است.

در ماه اوت ویدیوهایی منتشر شد از حمله مسئولان این ایستگاه به همه مردمی که از تظاهرات به خانه برمی‌گشتند. این افراد مسافران را کتک می‌زدند و درون واگن‌های قطار افشانه فلفل می‌زدند.

© The Independent