احتمال ۱۷۵سال حبس در بدنام‌ترین زندان آمریکا پیش‌روی آسانژ

افشاگر ویکی‌لیکس در صورت استرداد به آمریکا باید اغلب در سلول خود تنها باشد

 " آقای آسانژ احتمالاً با بدترین شرایط حبس در ایالات‌متحده مواجه خواهد شد"-Tolga Akmen / AFP

اگر دادگاه به استرداد جولیان آسانژ به ایالات‌متحده رأی دهد و به جاسوسی محکوم شود ممکن است به بدنام‌ترین زندان آمریکا انتقال یابد.

ماورین بیرد رئیس پیشین زندان مرکز اصلاح و تربیت کلان‌شهری نیویورک این موضوع را اعلام کرد. او روز سه‌شنبه در دادگاه چندهفته‌ای آقای آسانژ شهادت داده بود. مؤسس ویکی‌لیکس می‌کوشد تا دادگاه به درخواست استرداد ایالات‌متحده رأی ندهد زیرا در آنجا با اتهاماتی مواجه است که اگر به اشد مجازات محکوم شود ۱۷۵ سال زندان در انتظار وی است.

به گزارش آسوشیتدپرس خانم  بیرد روز سه‌شنبه در دادگاه گفت آقای آسانژ درصورتی‌که محکوم شود احتمالاً به زندان فوق امنیتی فدرالی به نام ادکس فلورنس در شهر فلورنس ایالت کلرادو انتقال می‌یابد. او گفت به خاطر ملاحظات امنیتی ملی مدنظر دولت ایالات‌متحده، حبس آقای آسانژ مشمول رویه تدابیر اجرایی ویژه (سام) می‌شود. خانم بیرد گفت طبق این الزامات زندان کلرادو «تنها مکان» مناسب برای حبس آقای آسانژ است «مگر آن‌که وضعیت سلامت وی دستخوش تغییر شدیدی شود.»

خانم بیرد افزود آقای آسانژ احتمالاً با بدترین شرایط حبس در ایالات‌متحده مواجه خواهد شد، شرایطی که به گفته او «می‌تواند بر سلامت روانی وی اثرات منفی جدی بگذارد». طبق رویه تدابیر اجرایی ویژه (سام) زندانی باید اکثر اوقات روز را در سلول خود بگذراند و با دنیای بیرون یا همبندهای خود تماس اندکی داشته باشد.

هم‌اکنون زندانیان بدنامی مثل سرکرده قاچاقچیان مواد مخدر مکزیک «خواکیم گوتزمن» معروف به ال‌چاپو، «رمزی یوسف» عامل اصلی بمب‌گذاری سال ۱۹۹۳ در مرکز تجارت جهانی و «تد کزینسکی» معروف به تک‌بمب‌گذار در زندان ادکس فلورنس به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ایالات‌متحده آقای آسانژ ۴۹ ساله را به توطئه‌چینی برای رخنه کردن در رایانه‌های دولت و نقض قوانین جاسوسی از طریق انتشار اسناد محرمانه در ویکی‌لیکس متهم کرده‌اند. وکلای مدافع وی در دفاع از وی گفته‌اند که این اتهامات تهدیدی برای آزادی  مطبوعات است و آقای آسانژ مشمول حمایت‌های مندرج در متمم اول قانون اساسی ایالات‌متحده می‌شود. این وکلا هم‌چنین گفته‌اند که آقای آسانژ ازلحاظ سلامت روانی مشکلاتی دارد و اگر او را به ایالات‌متحده برگردانند خطر آن وجود دارد که خودکشی کند.

دادگاه رسیدگی به درخواست استرداد بعدازآن که ابتدا به دلیل همه‌گیری کرونا دچار تأخیرهایی شد قرار است همین هفته پایان یابد.

© The Independent

بیشتر از جهان