واکنش تهران به انهدام «هسته تروریستی» سپاه در عربستان: پرونده‌سازی است

«این یک پیام است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در خلیج فارس یک تهدید است»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران-عکس از ایرنا

یک سال پس از حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی که به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده شد، ریاض از کشف و انهدام یک «هسته تروریستی» مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

وزارت امور خارجه ایران این اتهام را نیز مانند اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به آرامکو و «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده، رد کرده است.

با این حال مدارکی که در این زمینه به‌وجود آمده، می‌تواند به مجموعه شواهدی اضافه شود که عربستان سعودی و ایالات‌متحده آمریکا برای اثبات اقدامات «بی‌ثبات»کننده جمهوری اسلامی در منطقه به سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی ارایه می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان ۱۰ نفر را در ارتباط با این پرونده دستگیر کرده که سه نفر از آنها در مورد نحوه ساخت بمب در پایگاه‌های متعلق به سپاه در ایران آموزش دیده‌اند.

درجریان این پرونده مواد منفجره و دیگر تجهیزات مرتبط با ساخت بمب نیز کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال استریت ژورنال به نقل از یک کارشناس اتاق فکر چتهم‌هَوس در لندن می‌نویسد: «این یک پیام است که نشان می‌دهد ایران همچنان یک تهدید برای ثبات خلیج فارس است. آن هم در زمانی که فاصله کوتاهی تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و برگزاری نشست مجازی گروه۲۰ به میزبانی عربستان سعودی باقی‌مانده است.»

از سوی دیگر تاریخ لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پنج سال پس از اجرای برجام و ۲۷مهرماه سال جاری تعیین شده است. آمریکا امیدوار است با اعمال تحریم‌های ثانویه از تجارت سلاح با ایران جلوگیری کند، اما همچنان در تصویب قطعنامه‌ای برای تمدید این تحریم‌ها موفق نبوده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: «این پرونده توجه‌ها را به اهداف ایران علیه همسایگانش جلب می‌کند.»

این در حالی است که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی نیز در سخنرانی اخیر خود که به صورت ویدیویی در مجمع عمومی سازمان ملل پخش شد، به تهدید‌های جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد.

به گزارش وال استریت‌ژورنال، این تنش‌ها در تضاد با گشایش‌های ژئوپلتیکی اخیر در منطقه است. اسرائیل و دو کشور عربی-امارات متحده عربی و بحرین-به‌تازگی توافق عادی‌سازی روابط امضاء کرده‌اند و انتشار می‌رود به زودی کشورهای دیگری نیز به روند صلح ملحق شوند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران با تندترین لحن این توافق را محکوم کرده‌اند.

این درحالی است که روزنامه الخلیج پیش‌از این از برنامه‌ریزی یک گروه تحت حمایت سناه برای حمله به زیرساخت امنیتی و عمومی در بحرین خبر داده بود. مقامات تهران به این خبر واکنش نشان ندادند.