امیر کویت درگذشت

تلویزیون کویت عصر سه‌شنبه به طور ناگهانی برنامه‌های معمول خود را قطع و اقدام به پخش تلاوت آیات قرآن کرد

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر ۹۱ ساله کویت- AFP

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر ۹۱ ساله کویت، که حدود دو ماه پیش برای درمان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده بود، عصر سه‌شنبه درگذشت.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، وزیر دربار کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد، «با غم و اندوه فراوان، ما سوگوار درگذشت شیخ صباح امیر کویت هستیم.»

پیشتر خبرگزاری رویترز در خبری فوری نوشت، تلویزیون کویت به طور ناگهانی برنامه‌های معمول خود را قطع و اقدام به پخش تلاوت آیات قرآن کرد.

خبرگزاری رسمی کویت در خبری با عنوان «وداع با رهبر انسان‌دوست» نوشته است، وزیر دربار با اعلام این خبر، به مردم کویت، کشورهای عرب و مسلمان جهان، تسلیت می‌گوید.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز از او با عنوان یک «دیپلمات کهنه‌کار» یاد کرد که جایگاه کویت را در منطقه به عنوان یک بازیگر در خدمت صلح ارتقا داد.

شیخ صباح پس از یک عمل جراحی در ماه ژوئن که علت آن رسما اعلام نشد، در ماه ژوئیه برای ادامه درمان به بیمارستانی در ایالات متحده منتقل شد.

وی پس از حدود چهل سال خدمت در مقام وزارت خارجه کویت، در سال ۲۰۰۳ نخست‌ وزیر و در ژانویه ۲۰۰۶ امیر این کشور عرب جنوب خلیج فارس شد.

در دوران امارت شیخ صباح، این کشور کوچک و ثروتمند شاهد اعمال برخی اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بود و از این رو از او با عنوان معمار کویت نوین یاد می‌شود.

این گزارش تکمیل می‌شود...

بیشتر از جهان