ادعای جدید مدیرمالی هواوی: آمریکا، کانادا را گمراه کرده ‌است

وکلای وانژو اتهامات آمریکا مبنی بر این که او رابطه مالی با ایران را پنهان کرده بی‌اساس خواندند

منگ وانژو اتهام پنهان کردن مبادله مالی با ایران را قبول ندارد -Don MacKinnon / AFP

منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی چینی و وکلایش روز دوشنبه از دادگاه کانادا خواستار آزادی او شدند و اینطور استدلال کردند که آمریکا، کانادا را درباره جرایم او گمراه کرده تا دستگیری او را در خاک خارجی تضمین کند.

با توجه به پرونده‌های دادگاه، در این دفاعیه آمده‌است که اتهامات آمریکا علیه منگ مبنی بر این که او رابطه هوآوی با شرکت تابعه سابق اسکای‌کوم در ایران را از بانک اچ‌اس بی سی پنهان کرده است، نادرست و بی‌اساس خواند.

به گزارش فرانس پرس، در این سند آمده است: «دادن چنین سابقه گمراه‌کننده و ناقصی به دادگاه، مانع ادامه این دادرسی‌ها می‌شود.»

مدیر ارشد مالی این غول مخابراتی چین در دسامبر ۲۰۱۸ با حکم آمریکا در ونکوور کانادا دستگیر شد.

او متهم به تقلب بانکی مرتبط با نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، و از آن زمان تاکنون با استرداد مبارزه می‌کند.

کیفرخواست‌های آمریکا ادعا می‌کنند که منگ و بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده و از طریق اسکای‌کوم با ایران مبادله تجاری انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا ادعا می کند که منگ با تقلب همه این‌ مبادلات را از بانک اچ‌اس‌بی‌سی پنهان کرده و این بانک را در معرض خطر نقض نادانسته تحریم‌های ایران قرار داده است.

آمریکا به اطلاعاتی اشاره می‌کنند که منگ در سال ۲۰۱۳ در اختیار مجریان اچ‌اس‌بی‌سی و گروه بانکی بریتانیا قرار داده، که نگران نقض تحریم‌های ایران بودند.

اما منگ اصرار دارد که در جلسه چایخانه هنگ کنگ با مجریان بانک اچ‌اس‌بی‌سی صادق بوده است.

دختر ۴۸ ساله رن ژنگفی، بنیانگذار هوآوی گفته است اسکای‍‌‌‌کام صرفا یک «شریک تجاری» ایران بوده و معاملات هواوی در آنجا استانداردهای جهانی یا قانون آمریکا را نقض نکرده‌ است.

منگ در ونکوور در حالی تحت بازداشت خانگی قرار دارد که که جلسه استماع پرونده استرداد او که قرار است در مارس یا آوریل ۲۰۲۱ به اتمام برسد، برگزار شده ‌است.