۱۳۰ شرکت آمریکایی از فروش به هووآیی منع شدند

پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین دامن این شرکت را گرفته است

FRED DUFOUR / AFP

با توجه به تنش تجاری میان آمریکا و چین، دولت آمریکا به هیچ شرکتی مجوز فروش کالا به شرکت چینی هواوی را نداده است.

به گزارش رویترز، بیش از 130 درخواست فروش کالا به وزارت بازرگانی آمریکا ارسال شده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که رئیس جمهور دونالد ترامپ ادعا می‌کند بعضی از شرکت ها مجوز فروش کالا به این غول فناوری را دارند.

توقف معامله با هووای با پیام های ضد و نقیض ترامپ در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین هم زمان شده است که امیدهای تصمیم گیری قطعی در مورد صدور مجوز فروش کالا به هواوی را که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان تجهیزات ارتباطی است کم رنگ می‌کند.

به این ترتیب احتمال این که شرکت‌های تولید کننده تراشه، نرم افزار و سایرشرکت‌های آمریکایی تأمین کننده نیازهای هواوی، میلیارد ها دلار فروش خود را از دست دهند، افرایش می‌یابد.

ویلیام راینش، از مقامات پیشین وزارت بازرگانی گفت: «هیچکس در وزارت بازرگانی نمی‌داند که ترامپ چه می‌خواهد و بدون دانستن آن، همه آنها می‌ترسند تصمیم بگیرند».

هفته گذشته، ساعاتی پس از آن که چین روی 75 میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا عوارض وضع کرد، ترامپ متعهد شد که تعرفه گمرکی برای 550 میلیون دلار کالای وارداتی از چین را افزایش دهد. وی سپس در اجلاس سران کشورهای بزرگ صنعتی جی-۷ در آخر این هفته لحن خود را نسبت به چین نرم کرد و گفت این دو بزرگترین قدرت اقتصادی جهان به توافق می‌رسند تا به جنگ تجاری مقابله به مثل، که باعث تلاطم بازارها و بازدارنده رشد اقتصادی است، پایان دهند.

تعداد درخواست‌های صدور مجوز ارائه شده که پیش از این گزارش نشده بود، بسیار بیشتر از 50 درخواستی است که ویلبر راس، وزیر بازرگانی در ماه ژوئیه اعلام کرده بود.

یک سخنگوی وزارت بازرگانی گفت: «روند میان-سازمانی در خصوص درخواست‌های مربوط به هواوی و شرکت‌های غیر آمریکایی وابسته به آن اکنون در جریان است».

شرکت هواوی به تقاضای اظهار نظر واکنش فوری نشان نداده است، اما از آمریکا خواسته است آن را از فهرست شرکت‌هایی که باید مجوز بگیرند خارج کند و به «رفتار غیرمنصفانه» پایان دهد.

هواوی که دومین شرکت بزرگ تولید کننده تلفن‌های هوشمند است، به علت نگرانی های مربوط به امنیت ملی آمریکا از ماه مه که گفتگوهای تجاری با چین قطع شد، در این لیست قرار گرفت. فروش کالاهای آمریکایی به شرکت‌‌های نامبرده در این فهرست ممنوع شد مگر این که فروشنده مجوز ویژه داشته باشد. برای صدور مجوز مراحل سخت و موشکافانه باید طی شود.

آمریکا می‌گوید که هواوی می‌تواند از مشتریان خود جاسوسی کند و بدنبال آن است که متحد‌های خود را متقاعد کند که آن شرکت را از شبکه 5G حذف کنند. هواوی چنین اتهامی‌ را رد می‌کند.

در ماه ژوئن  برای  بازگرداندن چین  به میز مذاکره ، ترامپ به رئیس جمهور شی جین پینگ قول داد که شرکت های آمریکایی اجازه می‌یابند مقداری کالا به هواوی بفروشند، که این حرکت با استقبال سازندگان تراشه و نرم افزار روبرو شد. سال گذشته هواوی کالاهایی به ارزش 11 میلیارد دلار از شرکت هایی مانند اینتل، کوالکام، و مایکرون تکنولوژی خریداری کرد.

بدنبال عدم سخت گیری ترامپ، مقامات دولت از شرکت های آمریکایی خواستند که درخواست های خود را برای صدور مجوز فروش کالاهای غیر حساس که قابل تأمین از رقیب های آنهاست ارائه دهند. در ماه ژوئیه ترامپ و راس قول دادند به این مسئله به سرعت رسیدگی شود.

یک منبع با اشاره به پیچیدگی‌های مشاوره میان-سازمانی خبر داد که روند رسیدگی تأخیر نداشته است.

اما تنها کمکی که تا بحال به هواوی شده است، تمدید مجوز کلی موقت است که در ماه اوت داده شد که به موجب آن استثناهای محدودی برای شرکت‌های آمریکایی  قائل شده‌اند که بر مبنای آن تعمیر و نگهداری گوشی ها و شبکه های هواوی ادامه پیدا می‌کند.

درک سیسورز، کارشناس چین در امریکن اینترپرایز اینستیتیوت (American Enterprise Institute) گفت پیشرفت در گفتگوهای تجاری آمریکا و چین می‌تواند انگیزه ای باشد که توافقنامه مجوز هواوی تا ماه آینده تایید شود.

تیم های تجاری دو طرف قرار است در ماه سپتامبر در واشنگتن دیدار کنند، اما روز مشخصی اعلام نشده است.

بنا به گفته سه تن از مقامات وزارت بازرگانی، بسیاری از درخواست ها، در سازمان‌های دیگری مانند وزارتخانه های دفاع و خارجه در دست بررسی است.

این سه تن که با سیاست‌های کاری آشنا هستند، گفتند تا کنون هیچ استانداردی تعیین و هیچ پاسخی منتشر نشده است، زیرا مسئولین منتظر چراغ سبز از سوی راس و کاخ سفید هستند.

ایالات متحده آمریکا پرونده اتهام علیه هواوی در نقض تحریم های آمریکا علیه ایران را در دست بررسی دارد.

منگ ونزو، مدیر مالی هواوی به اتهام فریب دادن بانک در معامله شرکتش با ایران از ماه دسامبر در ونکوور در بازداشت بسر می‌برد.  ترامپ گهگاه تاکید کرده است که موارد هواوی و منگ می‌توانند در توافق تجاری آمریکا و چین گنجانده شوند.

برای مقابله با ممنوعیت تجاری، هواوی سیستم عامل خود را برای تلفن‌های همراه ایجاد  کرده است و ادعا می‌کند 60 در صد از سیستم عامل اندروید که اکنون در گوشی های هواوی استفاده می‌شود، سریع تر است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان