موفقیت ۹۸درصدی واکسن کرونا تولید «جانسون‌و‌جانسون»

۹۸ درصد شرکت‌کنندگان یک ماه بعد از دریافت واکسن، پادتن‌های خنثی‌کننده داشتند

 به گفته شرکت جانسون و جانسون آزمایش واکسن کرونا در پایان امسال یا آغاز سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید - Mark RALSTON / AFP

آزمایش واکسن جانسون و جانسون روی ۶۰ هزار نفر آغاز شده است.

طبق خبری که روز جمعه انتشار یافت یکی از چند واکسن ضدکرونایی تولید شده واکنش ایمنی نیرومندی در افراد تحت آزمایش ایجاد کرده است.

بدن افراد تحت آزمایش توانست واکسن جی‌ان‌جی.ان کووید-۱۹ شرکت جانسون و جانسون به نام Ad26.COV2.S را طی دو تزریق در مرحله اولیه تا میانی آزمایش‌های بالینی کرونایی به خوبی تحمل کند.

این تنها آزمایش مرحله ۳ کووید-۱۹ در ایالات متحده است که در آن واکسنی تک تزریقی را آزمایش می‌کنند.

به گفته محققان بدن ۹۸ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق که داده‌های‌شان در دسترس بود یک ماه بعد از دریافت واکسن، پادتن‌های خنثی‌کننده داشت که به مقابله با عامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

ویژگی منحصر به فرد این واکسن تک‌ تزریقی بودن آن است و نیازی نیست آن را طی دو وعده تزریق کنند. به همین دلیل مدت لازم برای تزریق کاهش می‌یابد و توزیع آن ساده می‌شود.

به گزارش رویترز خبری تهیه شده بر اساس این آزمایش در وبگاه پزشکی medRxiv منتشر شده است و هنوز تحت ارزیابی همتایان قرار نگرفته است.

بعد از آن که شرکت جانسون و جانسون این واکسن را روی میمون‌ها آزمایش کرد و مصونیت نیرومندی در آن‌ها پدید آمد حدود هزار فرد بزرگ‌سال سالم در آزمایش بالینی شرکت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت آخرین مرحله آزمایش‌ها را روز چهارشنبه روی ۶۰ هزار نفر آغاز کرد که اگر نتایج موفقیت‌آمیزی داشته باشد گام دیگری در مسیر تولید واکسنی کارساز برای مقابله با کرونا خواهد بود.

 به گفته شرکت جانسون و جانسون این آزمایش در پایان امسال یا آغاز سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید.

نتایج تاکنونی این واکسن نویدبخش بوده است اما محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که مبادا برای افراد سالمند کارساز نباشد.

زیرا طبق این گزارش فقط ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان در آزمایش دارای سن بیش از ۶۵ سال بودند.

فقط بدن ۳۶ درصد افراد ۶۵ سال به بالا دچار واکنش‌های معکوس مثل خستگی و درد عضلانی شد در حالی که این میزان در شرکت‌کنندگان جوان‌تر ۶۴ درصد بود. کمتر بودن میزان اثرات جانبی در افراد مسن‌تر سبب شده تا محققان نگران شوند که مبادا بدن‌ آن‌ها پاسخ مصونیتی مشابه بدن افراد جوان‌تر نداشته باشد.

طبق این گزارش اکثر اثرات جانبی حاصل از واکسن در چند روز از بین رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان