بیش از نیمی از آمریکاییان خواهان تغییر نظام انتخاباتی‌ هستند

تنها در چهار مورد نامزدهایی که در رای‌گیری عمومی باختند به کاخ سفید راه یافتند

منتقدان سیستم کنونی می‌گویند که این روش انتخاب رئیس جمهوری کهنه شده است- Elijah Nouvelage/Getty Images/AFP

بیش از نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند که سیستم انتخاب ریاست جمهوری در این کشور که مبتنی بر رای نهایی یک هیئت انتخاباتی ریاست جمهوری موسوم به کالج انتخاباتی است، باید لغو شود و رئیس جمهوری مستقیما با رای اکثریت شهروندان انتخاب شود.(توضیح: هیئت‌های انتخاباتی یا کالج انتخاباتی، کمیته‌هایی هستند که بر اساس قانون اساسی پیش از هر انتخابات ریاست جمهوری بر حسب جمعیت هر ایالت تشکیل می‌شوند و پس از رای عمومی مردم، آرای خود را که نهایتا رئیس جمهوری را برمی‌گزیند، تحویل کنگره آمریکا می‌دهند.)

در نظرخواهی‌های اخیر که شش هفته پیش از روز انتخابات آمریکا توسط موسسه «هیل هریس اِکس» انجام گرفته است، ۵۱ درصد مردم گفته‌اند که رای مستقیم مردم باید جایگزین سیستم کنونی شود. نظام کنونی به نتایج آرای هر ایالت بستگی دارد که بر مبنای آن، هیئت‌ها یا کالج انتخاباتی آرای خود را به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری می‌دهند. 

در نظرخواهی دیگری که توسط موسسه آمارگیری گالوپ انجام شده است، ۶۱ درصد کسانی که از آن‌‌ها سئوال شده است، از سیستم رای مستقیم مردم حمایت کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۹ شش درصد، و نسبت به سال ۲۰۱۶ دوازده درصد افزایش یافته است.

حمایت هواداران حزب دموکرات در تغییر سیستم کنونی و حرکت به طرف انتخابات مستقیم بیشتر از دیگران است.

حدود هفتاد درصد از رای‌دهندگان دموکرات در نظرخواهی «هیل هریس اکس» گفته‌اند که سیستم انتخاب رئیس جمهوری بر مبنای رای نهایی کالج انتخابات که در قانون اساسی ایالات متحده درنظر گرفته شده است، باید ملغی شود. این میزان، در مقایسه با ۴۹ درصد از رای‌دهندگانی است که تعلقی به أحزاب سیاسی نداشته‌اند، و نیز ۳۳ درصد، که از طرفداران حزب جمهوریخواه بوده‌اند.

در نظرخواهی موسسه گالوپ، حدود ۹۰ درصد دموکرات‌ها و ۶۸ درصد رای‌دهندگان مستقل، در مقایسه با ۲۳ درصد از جمهوریخواهان، مایل به تغییر سیستم انتخاباتی کنونی بوده‌اند.

درسال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ با تفاوت ۳ میلیون رای مستقیم مردم به هیلاری کلینتون باخت، اما کالج یا هیئت انتخاباتی نهایتا او را پیروز انتخابات اعلام کرد.

ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری، پیروزی در ایالاتی را هدف قرار داده است که می‌توانند حد نصاب ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی را تامین کنند. تحلیلگران پیشبینی می‌کنند که کارزار انتخاباتی رئیس جمهوری، همان استراتژی را  در انتخابات سال جاری علیه جو بایدن به کار خواهد گرفت.

در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها در چهار مورد نامزدهایی که در رای‌گیری عمومی باختند به کاخ سفید راه یافتند. در ۲۰ سال گذشته این اتفاق یک بار درسال ۲۰۰۰ و بار دیگر درسال ۲۰۱۶ رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان سیستم کنونی می‌گویند که این روش انتخاب رئیس جمهوری کهنه شده است و با دادن وزن بیشتر به پیامد آرای مناطق کم‌جمعیت‌تر، اراده مردم را خدشه‌دار می‌کند.  

اما ترمیم قانون اساسی مستلزم حمایت دو سوم اعضای هردو مجلس کنگره آمریکا و سه چهارم ایالات آمریکاست.

در عین حال، ایالات آمریکا در میان خود در تلاش بوده‌اند که برسر یک پیمان بین‌ایالتی در تایید رای ملی مردم توافق کنند که مجموع آرای انتخاباتی مردم را مستقیما به نامزد پیروز بدهند و با این چالش، درعمل قانون اساسی را دور بزند. 

موسسه «هیل هریس اکس» نظر ۳۷۵۸ نفر را طی پنج روز در روزهای ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر، از طریق اینترنت جویا شد. احتمال اشتباه در این ارزیابی ۱.۶ درصد است.  

موسسه گالوپ نیز در فاصله زمانی میان ۳۱ اوت و ۱۳ سپتامبر نظر ۱۰۱۹ نفر را منعکس کرد. احتمال اشتباه در این ارزیابی ۴ درصد است.

© The Independent