حسن روحانی تبلیغات علیه ورزش زنان را ناصحیح خواند

جمهوری اسلامی متهم به تبعیض جنسیتی علیه ورزشکاران زن و ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها است

کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی، برنده مدال در بازی‌های المپیک- KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با مثبت ارزیابی کردن شرایط ورزش زنان در این کشور گفت: «ورزش بانوان ما نشان می‌دهد تبلیغاتی که علیه ایران طول سال‌های گذشته انجام دادند حرکات ناروا، ناصحیح و نادرستی بوده است.»

آقای روحانی روز پنج‌شنبه در جلسه بهره‌برداری از طرح‌های وزارت‌های ورزش و جوانان و میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به پیروزی‌های ورزشکاران زن «با حجاب اسلامی» در مسابقات جهانی ورزش گفت: «زنان ما در مسابقات بین‌المللی با عفت و حجاب اسلامی‌شان شرکت می‌کنند پرچم دارند، قهرمان می‌شوند و این برای ما بسیار افتخار است.»

آقای روحانی اما در این صحبت‌ها ممنوعیت‌های چند سال گذشته در خصوص زنان ورزشکار ایرانی را که به خاطر حجاب و ممنوعیت‌های اجتماعی در این کشور از فعالیت‌های ورزشی و شرکت در مسابقات قهرمانی جاماندند، یادآوری نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های رئیس جمهور ایران نشان‌دهنده استاندارد‌های دوگانه حکومت جمهوری اسلامی است. ایران طی سال‌های بعد از انقلاب همواره متهم به تبعیض جنسیتی علیه ورزشکاران زن و حتی ممانعت از حضور زنان برای تماشای بازی فوتبال در ورزشگاه‌ها بوده است. زنان همواره بر اساس قانون نانوشته‌ای در ایران از حق دوچرخه سواری محروم بوده‌اند. ورزش بدن‌سازی در این کشور برای زنان به صورت تلویحی جایز نیست و زنان علاقه‌مند به این رشته ورزشی حق شرکت در مسابقات را ندارند. در سال ۱۳۹۵ حتی قوه قضائیه دو ورزشکار بدن‌ساز زن و چهار مربی مرد آن‌ها را به دلیل شرکت در مسابقات خارج از کشور به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار کرد. آن‌ها در مسابقات بدن‌سازی در خارج از کشور حضور پیدا کرده بودند. خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه در ایران نوشت «تصاویر نیمه‌عریان» آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. قبل از آن هم عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته بود که چنان چه تصاویر «نامناسب و خلاف شئون اسلامی» از هنرمندان و ورزشکاران، منتشر شود احتمال دارد تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. دادستانی ایران هنرمندان و ورزشکاران را از انتشار عکس‌هایی که به آن «عکس‌های نامناسب» لقب داده در شبکه‌های اجتماعی منع کرده است. مساله حجاب طی سال‌های اخیر همواره برای ورزشکاران زن در ایران دردسرساز بوده است. فدراسیون‌های ورزشی نیز تا همین چند سال پیش پوشش اسلامی را برای شرکت زنان در بسیاری از ورزش‌ها قبول نمی‌کردند؛ والیبال، فوتبال و بسکتبال از جمله این ورزش‌ها هستند.

ورزش زنان خلاف آن چه رئیس جمهور این کشور می‌گوید حتی در داخل نیز با سختگیری‌های بسیاری همراه است. در پاییز ۹۸ همایش دوچرخه‌سواری زنان که با مجوز دستگاه‌های ذیربط قرار بود در محیطی کاملا زنانه در قم برگزار شود، به بهانه جلوگیری از خدشه‌دار شدن جایگاه مذهبی و فرهنگی شهر قم، لغو شد.

هم‌زمان، مسابقه دو ماراتن در جزیره قشم، که بهمن ماه ۹۸ قرار بود در گروهی مشترک از زنان و مردان انجام شود، در صبح روز مسابقه، تفکیک جنسیتی شد و اجازه دویدن هم‌زمان زنان و مردان داده نشد.

در اردیبهشت ماه ۹۸ نیز با دستور دادستانی دوچرخه‌سواری زنان در اصفهان ممنوع شد. در دستور دادستانی تاکید شده بود نیروی انتظامی، مدارک شناسایی بانوان دوچرخه‌سوار را جلب، و یا دوچرخه آنان را توقیف و به پارکینگ منتقل کند.

وزارت ورزش و امور جوانان دولت دهم نیز از میان رشته‌های رینگی ورزش زنان را که فقط دو رشته کیک‌بوکسینگ و موی‌تای در ایران فعال بودند ممنوع اعلام کرد. دلیل ممنوعیت، «فرهنگ غالب بر این نوع رشته‌ها» و «مغایر بودن مسابقات آن‌ها با فرهنگ اسلامی و ایرانی» عنوان شد.

در خرداد ماه امسال به دستور، فدراسیون بوکس، زنان استان خوزستان از انجام هرگونه فعالیت در این رشته ورزشی منع شدند. بنابه این دستور هرگونه فعالیت برای زنان در این رشته از جمله مربیگری، تمرین، آموزش و برگزاری کلاس نظری ممنوع اعلام شد.

رئیس جمهور ایران در حالی تبلیغات علیه ایران را «ناروا» می‌داند که زنان ورزشکار بسیاری طی سال‌های گذشته به دلیل حجاب و محدودیت‌های اجتماعی برای زنان در این کشور از فعالیت‌های ورزشی منع شده‌اند.

صدف خادم، بوکسور ایرانی، به دلیل نداشتن پوشش اسلامی در یک مسابقه بین‌المللی بوکس که در آن پیروز شد از بازگشت به ایران خودداری کرد. کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی، برنده مدال در بازی‌های المپیک نیز پس از شرکت در یک مسابقه به ایران بازنگشت و مقیم کشور هلند شد. خانم علیزاده در یک پیام اینستاگرامی در واکنش به وضعیت خود و دیگر زنان نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند.»

نیلوفر اردلان، بازیکن و کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان ایران، زمانی که قرار بود تیم این کشور برای مسابقات قهرمانی آسیا به مالزی برود، از سوی همسرش مهدی‌توتونچی (مجری تلویزیونی)، ممنوع‌الخروج شد و از بازی‌ها جا ماند. زهرا نعمتی پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک در رشته تیر و کمان نیز توسط همسرش ممنوع الخروج شد تا به گفته همسرش «نتواند در هیچ تورنمنت برون مرزی شرکت کند».

جام جم آنلاین در مهر ماه ۱۳۹۶ در گزارشی نوشت: «بر اساس آخرین بررسی‌ها ۲۸ ورزشکار ملی‌پوش و غیر ملی‌پوش زن ایرانی ممنوع‌الخروج هستند.»

بیشتر از ورزش