همه‌گیری ویروس کرونا، دامنگیر سلامت روانی زنان

«زنان اغلب آخر از همه و کمتر از همه غذا می‌خورند »

مساله سلامت روحی زنان در دوران بحران ویروس کرونا موجب تحریک اضطراب، مشکلات خواب و خوراک، و ناتوانی در انجام وظایف روزمره می‌شود-PIXABAY

یک تحقیق جدید حاکی است که ویروس کرونا موجی از بحران سلامت روحی را برای زنان در سرتاسر جهان ایجاد کرده است.  

محققان دریافته‌اند که احتمال بدتر شدن سلامت روانی در دوران همه‌گیری بیماری، در زنان تقریبا سه برابر بالاتر است.  

آژانس عمده جهانی فعال در امور انسان‌دوستانه «کر اینترنشنال» که از ده‌هزار نفر در ۴۰ کشور درباره تبعات بحران سلامت عمومی نظرسنجی کرده است، می‌گوید که ۲۷ درصد زنان از افزایش مشکلات مرتبط با بیماری‌های روانی گزارش داده‌اند. این نظرسنجی همچنین می‌گوید که این رقم در میان مردان، ده درصد است.  

زنان درباره موضوعاتی چون درآمد، تلاش برای یافتن خوراک و دسترسی به بهداشت و درمان ابراز نگرانی کرده‌اند و آن‌ها را به عنوان عوامل وخیم شدن سلامت روان معرفی کرده‌اند.  

محققان دریافته‌اند که ۵۵ درصد از زنان و ۳۴ درصد از مردان، از کاهش درآمد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اثرات فوری کووید-۱۹ یاد کرده‌اند.  

حدود ۴۱ درصد از زنان گفتند که بر اثر همه‌گیری، خوراک کافی نداشته‌اند و ۳۰ درصد از مردان از نداشتن دسترسی به غذا یاد کرده‌اند. پژوهشگران هشدار داده‌اند که این شکاف جنسیتی در «نابرابری عمیق جنسیتی» در نظام‌‌های غذایی محلی و جهانی ریشه دارد، و می‌گویند که زنان اغلب آخرین کسانی هستند که غذا می‌خورند و کمترین غذا را مصرف می‌کنند.  

اکثریت افرادی که به پرسش‌های نظرسنجی جواب دادند، در برنامه‌های انسان‌دوستانه مرکز «کر اینترنشنال» شرکت داشته‌اند، به این معنی که این افراد در میان فقیرترین اقشار جامعه بوده‌اند.  

امیلی جناچ، نویسنده ارشد تحقیق گفت: «شش ماه پیش، این مرکز زنگ خطر را به صدا درآورد که بحران سلامت جهانی شکاف جنسیتی را بیشتر کرده و دهه‌ها پیشرفت ناشی از تلاش در زمینه سلامت زنان، و ثبات تغذیه و اقتصاد را از بین می‌برد و پس از شش ماه شنیدن صدای زنان و گوش کردن به داستان‌هایشان، آژیر خطر ما بلندتر از همیشه به صدا درآمده است. داده‌های ما باید فراخوانی برای اقدام در سرتاسر جامعه جهانی باشد تا پاسخی موثرتر و منصفانه‌تر به کووید-۱۹ بدهند.» 

در نظرسنجی فوق، شرکت‌کنندگان زن دو برابر بیشتر احتمال داشت که مسائلی چون دسترسی به خدمات بهداشت و سلامت برابر را مطرح کنند.  

 محققان هشدار داده‌اند که مساله سلامت روحی زنان در دوران بحران ویروس کرونا موجب تحریک اضطراب، مشکلات خواب و خوراک، و ناتوانی در انجام وظایف روزمره می‌شود.  

جمعیت ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری کارگران زن در آمریکای لاتین، به دوراهی دشوار انتخاب میان قرنطینه همراه با کارفرما برای کسب درآمد، و یا ماندن در خانه و مراقبت از خانواده و در نتیجه‌ عدم‌دسترسی به مزایای شغلی کشیده شده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۹۵ درصد از کودکان در این منطقه به علت وضعیت اضطراری عمومی به مدرسه نمی‌روند، و محققان می‌گویند افزایش مسؤولیت‌های بدون درآمد به شکلی نامتناسب بر زنان اثر می‌گذارد چرا که براساس هنجارهای فرهنگی، کودکان از جمله مسؤولیت‌های مربوط به زنانند.  

یک گزارش عمده موسسه برای مطالعات مالی سالانه، حاکی است که آشوب ناشی از کووید-۱۹ نابرابری‌های جنسیتی موجود در زمینه سلامت روان را وخیم‌تر کرده و سلامت روانی زنان بر اثر همه‌گیری بیماری، تحت تاثیر بیشتری قرار گرفته است.  

دانشمندان کشف کردند که زنان جوان متوجه آسیب بیشتری شده‌اند، در حالی که این آسیب در میان زنانی که سن و سال بالاتری دارند کمتر است، و سلامت روانی کلی زنان بین ۱۶ تا ۲۴ سال، ۱۱ درصد بدتر از زمانی است که جامعه دچار بحران سلامت عمومی نشده بود.  

با هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که «به مراتب بیش از معمول» مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کنند، به نظر می‌رسد که در نتیجه همه‌گیری کووید-۱۹ بهداشت روانی کلی جمعیت آسیب دیده است.  

پژوهشگران هشدار دادند که میزان افت سلامت روانی در دوران همه‌گیری، در «ابعادی متفاوت از هر چیز دیگری» است که تاکنون جوامع در سال‌های اخیر شاهد بوده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی