ترامپ و حزب جمهوری‌خواه، شتاب برای تعیین قاضی دیوان عالی

اگر سنا نامزد ترامپ را تایید کند، محافظه‌کاران در دیوان عالی اکثریت مطلق پیدا می‌کنند

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا، دونالد ترامپ و روی بلانت (راست)- Samuel Corum/Getty Images/AFP

میچ مک‌ کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا به اخذ آراء لازم برای تایید بالقوه سومین نامزد برگزیده دونالد ترامپ به عنوان قاضی محافظه‌کار دادگاه عالی آمریکا نزدیک می‌شود تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر مشخص شود که کدام حزب کنترل دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست می‌گیرد.  

دونالد ترامپ روز دوشنبه خاطرنشان کرد که خواهان آن است که سنا تا پیش از ۳ نوامبر در این مورد رای دهد. او در یک گفت‌وگوی تلفنی دیگر با «فاکس و دوستان» گفت که به اعتقاد او به اندازه کافی فرصت هست که نامزد برگزیده‌اش را (برای احراز مقام قاضی دادگاه عالی) از مراحل مختلف از جمله ملاقات‌های معمول با اعضای سنا و جلسات علنی تایید او و نیز شور در کنگره و رای اکثریت بگذراند. 

این برعهده آقای مک کانل و دستیاران ارشد او است که در پشت پرده دست کم ۵۰ سناتور از ۵۳ سناتور کمیته انتخاباتی را متقاعد کند که با زمان‌بندی آقای ترامپ همگام شوند. درحال حاضر رهبری اکثریت دو سناتور عضو حزب جمهوری‌خواه، سوزان کالینز سناتور ایالت مینز و لیزا مورکوفسکی سناتور آلاسکا را از دست داده است (توضیح: آن‌ها گفته‌اند به این روند رای نخواهند داد). آقای مک کانل تنها می‌تواند رای یک سناتور دیگر را از دست بدهد.  

از دست دادن دو رای دیگر به معنی آن خواهد بود که مایک پنس، معاون رئیس جمهور، که بر مبنای قانون أساسی می‌تواند به عنوان رئیس سنا رای دهد قادر نخواهد بود ۵۱مین رای را به نامزد انتخابی دونالد ترامپ بدهد. روز دوشنبه ترامپ گفت قاضی جدید «جوان» و فردی خواهد بود که «از مفاد قانون اساسی (آمریکا) تبعیت می‌کند». 

شب یک‌شنبه، آقای مک کانل و آقای ترامپ با اعلامیه دو سناتور جمهوری‌خواه نهادگرا دائر بر این که با رای‌گیری پیش از انتخابات مشکلی ندارند، به تامین آرای کافی در یکی از سریع‌ترین روند‌های تایید (قاضی دیوان عالی) در تاریخ آمریکا نزدیک شدند.  

لامار الکساندر، سناتور جمهوری‌خواه که نزدیک به بازنشستگی است در یک بیانیه گفت: «کسی نباید از رای اکثریت جمهوری‌خواه سنا روی نامزد رئیس جمهور برای کرسی قضاوت در دیوان عالی حتی اگر در سال انتخابات باشد تعجب کند. سناتور مک کانل تنها همان کاری را می‌کند که رهبران حزب دموکرات گفته‌اند که اگر خود در این موقعیت قرار می‌گرفتند، می‌کردند.» 

از آن جایی که سناتور الکساندر در پی انتخاب دیگری نیست، برخی از ناظران سنای آمریکا گفته بودند که او ممکن است بخواهد آن چه از سنت‌های سنا باقی‌مانده حفظ شود یا به رای‌دهندگان اجازه دهد انتخاب ششمین قاضی محافظه‌کار در دیوان عالی را ارزیابی کنند. او شق  دوم را برگزید.   

راب پورتمن، سناتور ایالت اوهایو هم که یک نهادگرا محسوب می‌شود و ایالتش در مرز میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها است، به همین گونه عمل کرد. 

آقای پورتمن نیز در یک بیانیه گفت: «آقای مک کانل، رهبر اکثریت گفته که روی هر نامزدی که دونالد ترامپ به سنا بفرستد رای‌گیری خواهد کرد. من قصد دارم نقشم را به عنوان سناتور ایالات متحده ایفاء کنم و به این نامزد بر مبنای شایستگی‌اش رای دهم. رئیس جمهور در سال ۲۰۱۶ برای بخشی از  تعهدش به گزینش نامزدهای زن و مرد برای دستگاه قضایی انتخاب شد، که با حفظ بی‌طرفی و انصاف قانون را به مورد اجرا بگذارد تا از حقوقی که در قانون اساسی تضمین‌شده دفاع کنند نه آن که از موضع قضایی‌شان برای پیشبرد سیاست‌های عمومی استفاده کنند.»     

آقای پورتمن روز یک‌شنبه مانند چند تن از همکارانش  که در برنامه‌های بحث‌های سیاسی شرکت کرده بودند گفت قرن‌ها تاریخ در کنار حزب او ایستاده است. 

او گفت: «از سال‌های ۱۸۸۰ تاکنون، سنا در سال انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای حزب رقیب را برای دادگاه عالی تایید کرده است. برخلاف این‌ که ریاست جمهوری و سنا از طرف حزبی واحد کنترل می‌شود، سابقه تاریخی این بوده که نامزدهای انتخابی رئیس جمهور تایید شوند. در ۱۹ مورد مختلف که مسند قضاوت در دادگاه عالی در دوره زمامداری و اکثریت رئیس جمهور و سنا از یک حزب واحد خالی شد، سنا در همه موارد نامزد انتخابی رئیس جمهور را تایید کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، آقای ترامپ نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه فاکس گفت اگر دموکرات‌ها نیز کنترل کاخ سفید و سنا را با هم در دست داشتند، درصدد برمی‌آمدند کرسی قضاوت در دیوان عالی را پیش از روز انتخابات ریاست جمهوری پر کنند.  

باراک أوباما نیز در سال ۲۰۱۶، آخرین سال ریاست جمهوریش، قاضی مریک گارلند را نامزد کرسی قضاوت در دادگاه عالی کرد. اما یک تفاوت در این جا وجود دارد: او در این اقدام یک سال تا روز انتخابات ریاست جمهوری فاصله داشت در حالی که اکنون تنها ۴۳ روز به انتخابات باقی مانده است. 

آقای ترامپ روز دوشنبه گفت قصد دارد روز جمعه یا شنبه «به احترام قاضی گینزبرگ» و إتمام مراسم ختم و تشییع جنازه او، نامزد مورد نظرش را اعلام کند. اگر او تا روز شنبه صبر کند، تنها ۳۸ روز برای سنا باقی خواهد ماند تا زمینه حرفه‌ای و توانایی‌های حقوقی نامزد انتخابی آقای ترامپ را بررسی کند و برای جلسات علنی تایید او تدارک ببیند و سپس این تعاملات را برای رای نهایی به بحث در سنا بگذارد. 

آقای ترامپ که سررشته‌ای از أمور سنا ندارد، روز دوشنبه گفت که تا سوم نوامبر «فرصت بسیاری داریم». 

روز یک‌شبنه خانم مورکوفسکی چیز دیگری گفت. 

او در بیانیه‌ای گفت: «من هشت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از پذیرش نامزدی کرسی خالی دیوان عالی پس از درگذشت قاضی اسکالیا خودداری کردم. ما اکنون حتی نزدیک‌تر به انتخابات سال ۲۰۲۰ هستیم – کمتر از دو ماه – و من معتقدم همان ملاحظات باید در این مورد هم رعایت شود.»  

او پیش‌تر هم با مخالفت‌هایش موجب ناراحتی رئیس حزب جمهوری‌خواه را فراهم کرده بوده است. او در هشداری در شبکه فاکس نیوز گفت انتظار دارد رای دهندگان در ایالت آلاسکا تصمیم  خانم مورکوفسکی را در مورد رای گیری برای «اسکوتوس» (دیوان عالی ایالات متحده) به یاد بیاورند. 

او گفت: «دوسال بیشتر به پایان دوره سناتوریش باقی نمانده. فکر می‌کنم (این تصمیم بر انتخاب مجددش) تاثیر خواهد گذاشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان