مدارس آلوده یک هفته تعطیل می‌شوند

اصرار بر بازگشایی مدارس به دلیل گردش مالی بزرگ در آموزش کشور است

دانش آموز ممکن است بیماری کرونا را در درون خانواده نیز منتشر کند - عکس از اقتصاد آنلاین

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد هر مدرسه‌ای که پروتکل‌های بهداشتی را کمتر از ۵۰ درصد رعایت کند، حداقل به مدت یک هفته و تا رفع مشکل تعطیل خواهد شد.

علیرضا رئیسی که با ایرنا گفتگو می‌کرد در این باره گفت که مشکلات عموما در آبخوری‌ها، سرویس‌های بهداشتی و سیستم تهویه وجود دارد و از آنجایی که این قبیل مشکلات طی یک هفته حل نمی‌شود، تا زمان رفع آن، مدرسه تعطیل خواهد شد.

همچنین برخی مدارس تا سطح ۷۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. به این مدارس اخطار لازم داده شده تا ۳۰ درصد باقی‌مانده را اصلاح کنند. در این مدارس مشکلاتی از قبیل تجمع در ورود و خروج یا هنگام زنگ تفریح وجود دارد.

رئیسی در ادامه با اشاره به شرایط قرمز در کل کشور از افزایش کرونا در شهرستان‌ها خبر داد و گفت که اگر در مدرسه‌ای حتی یک نفر مریض شود، به دلیل احتمال شیوع سریع بیماری، آن کلاس باید فورا دو هفته تعطیل شود. همچنین اگر ۲ درصد دانش‌آموزان یک مدرسه بیمار شوند، کل آن مدرسه باید تعطیل شود.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت تا اینجا بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس سراب با ۹۵ درصد و کمترین آن نیز در اردبیل با ۵۰ درصد گزارش شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین از وضعیت دانشگاه‌های نیز ابراز نگرانی کرد. او در این باره اظهار کرد که با توجه به اینکه خوابگاه‌های دانشجویی از شرایط خوبی برخوردار نیستند و تجمع زیادی در آن اتفاق می‌افتد، احتمال شیوع کرونا در آن بسیار بالاست. از این رو نگرانی در دانشگاه‌ها بیش از مدارس است.

اصرار بر بازگشایی مدارس

طی هفته‌های اخیر، سرعت شیوع کرونا در کشور افزایش شدیدی داشته است. در حالی که کارشناسان حوزه درمان و سلامت به دولت توصیه کردند که بازگشایی مدارس را به تعویق بیندازد، دولت تصمیم گرفت آن را سر موعد برگزار کند. بلافاصله با بازگشایی مدارس، خبرهای بسیاری از شیوع بیماری و ابتلای بسیاری از دانش‌آموزان به کرونا منتشر شد. این موضوع از آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که بیماری تنها به خود دانش‌آموز محدود نمی‌شود و او می‌تواند باعث سرایت ویروس کووید-۱۹ به خانواده خود نیز بشود. به همین دلیل، بسیاری از والدین اعلام کردند که اجازه رفتن به مدرسه را به فرزندان خود نخواهند داد.

در همین رابطه پیشتر شایعاتی مطرح شده بود که دلیل اصرار بر بازگشایی مدارس را، اخذ شهریه عنوان می‌کرد. یک مدیر مدرسه غیر انتفاعی در این باره گفته بود که به دلیل ماندگاری بیماری کرونا و برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، اولیاء تمایل کمتری به ثبت نام فرزند خود در این نوع مدارس دارند. گفته می‌شود حتی مدارسی که در سالهای گذشته برای ثبت‌نام امتحان ورودی برگزار می‌کردند، امسال به دلیل عدم استقبال، اکثر مراجعین را ثبت نام کرده‌اند.

با این حال بسیاری از والدین شکایت دارند که مدارس معروف و غیرانتفاعی، علیرغم که کلاس‌های غیر حضوری برگزار می‌کنند، اما شهریه کامل را دریافت می‌کنند و امسال نیز حدود ۲۰ درصد به آن افزوده‌اند. با وجود چنین شرایطی که کلاس‌ها غیر حضوری برگزار می‌شود، بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند تا فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام کنند و از پرداخت شهریه بالا خودداری می‌کنند. همین موضوع مدارس غیرانتفاعی را ترغیب کرده تا دولت را به منظور برگزاری حضوری کلاس‌ها، تحت فشار قرار دهند. بسیاری از این مدارس در اختیار افراد نزدیک به حکومت است که  این موضوع نیز با واکنش‌های منفی در فضای مجازی رو‌به‌رو شده است.

پیشتر روزنامه فرهیختگان، لیستی از نام این مدارس و میزان شهریه دریافتی آن را منتشر کرده بود.

هم‌اکنون مدارس در شهر تهران با ۱۰ درصد دانش‌آموزان، کلاس‌های حضوری را برگزار می‌کنند و سایرین به شکل غیر حضوری از کلاس بهره می‌برند.  

مشکلات برگزاری کلاس‌های مجازی

برگزاری کلاس‌های مجازی در بسیاری از نقاط جهان، به امری عادی تبدیل شده است. با این حال پیشتر اعلام شده بود که حدود ۲۰ درصد کل دانش‌آموزان کشور؛ امکان دسترسی به امکانات لازم از قبیل کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی هوشمند را برای حضور در کلاس‌های مجازی را ندارند. با توجه به قیمت بالای تجهیزات لازم، عملا کلاس‌های مجازی نیز با این مشکل رو به رو هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع تنها محدود به ایران نیست. اما در کشورهای پیشرفته از قبیل آلمان، دولت به اقشار آسیب‌پذیر و فرودست، وامهای بدون بهره اختصاص داده تا این افراد بتوانند تجهیزات لازم برای کلاسهای غیر حضوری را بخرند. در این روش بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها مجری ارائه چنین وام‌هایی شدند و البته نظارت بر محل هزینه وام نیز وجود دارد.

مسئله بعدی که دانش‌آموزان را با مشکل مواجه کرده، پهنای باند و اختلالات بسیار در شبکه اینترنت کشور است. شکایت‌های بسیاری از پایین بودن سرعت اینترنت و یا قطع شبکه خصوصا در شهرستان‌ها منتشر می شود. با این حال وزیر ارتباطات مدعی است که شرایط زیرساخت‌های ارتباطی کشور در وضعیت مطلوبی است.

بیشتر از