فرمان اجرایی ترامپ صادر شد: تحریم تسلیحاتی ایران

«آمریکا اجازه نخواهد داد ایران با معامله اسلحه، دنیا را به خطر بیندازد»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا-REUTERS/Tom Brenner REFILE

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده یک فرمان اجرایی جدید را در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی ایران امضا کرده است.

رابرت اوبراین این خبر را در یک نشست خبری مشترک با وزیران خارجه، دارایی، دفاع، و بازرگانی آمریکا در مورد بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، اعلام کرد.

به گفته او، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا لحظاتی پیش در صبح دوشنبه، یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر مبنای آن کشورها، شرکت‌ها و افرادی که اقدام به ارائه، فروش یا انتقال تسلیحات متعارف به ایران کنند، تحت «تحریم‌های سنگین اقتصادی» قرار خواهند گرفت.

مشاور امنیتی کاخ سفید از شورای امنیت سازمان ملل متحد بابت عدم اقدام جهت تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران – که طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اواخر مهر منقضی خواهد شد، انتقاد کرد.

وی اضافه کرد، برخلاف سازمان ملل، آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد ایران به عنوان یک واردکننده و صادرکننده موشک‌های بالیستیک و سلاح‌های متعارف دیگر منطقه و جهان را به خطر بیاندازد.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای در همین ارتباط  که در وبسایت کاخ سفید منتشر شد گفت، با امضای این فرمان اجرایی، ضمن بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، تحریم‌های جدید علیه بیش از ۲۴ فرد و نهادی که از برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات متعارف ایران پشتیبانی می‌کنند، اعمال خواهد شد.

دونالد ترامپ در این بیانیه خاطر نشان کرده است که صدور این فرمان ریاست جمهوری توانایی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه جنگ‌افزار به عوامل تروریستی و خطرناک خود در خاورمیانه را کاهش خواهد داد و پیام روشنی را به رژیم ایران، و آنهایی که در جامعه بین‌‌المللی از ایستادگی در برابر آن خودداری می‌کنند، خواهد فرستاد.

دولت دونالد ترامپ با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره برای دستیابی به یک توافق جدید که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در منطقه را نیز شامل شود، «کارزار فشار حداکثری» و تشدید تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کرد.

اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده‌ مرتبط با برنامه هسته‌ای:

محمد قنادی مراغه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت استراتژیک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

جواد کریمی ثابت، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

پژمان رحیمیان، مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران و معاونت سازمان

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده مرتبط با برنامه موشکی:

گروه صنعتی ماموت، و زیر مجموعه آن «ماموت دیزل»

بهزاد فردوس و مهرزاد فردوس، دو تن از سهام‌داران ماموت

محمدرضا دزفولیان، مدیرعامل ماموت دیزل

محمد غلامی، از مسئولان قدیمی گروه صعنعتی شهید همت

اصغر اسماعیل‌پور مدیر مرکز تحقیقاتی شهید حاج علی موحد