فعالیت «اپلیکیشن برهنه‌سازی» زنان متوقف شد

این اپلیکیشن به نوعی زنان را قربانی پورنوگرافی انتقام‌جویانه می‌کرد

Pexels

فعالیت اپلیکیشنی که با کمک یک الگوریتم، به صورت دیجیتالی تصاویر زنانی که لباس بر تن دارند را برهنه‌سازی می‌کرد تا بتواند عکس‌های ساختگی برهنه بدست آورد،‌ متوقف شد.

این برنامه‌ که به نام «ژرفای برهنگی» به بهای ۵۰ دلار عرضه می‌شد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته و متهم به شبیه کردن زنان به کالا شده بود. این برنامه از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر ساختگی استفاده می‌کند و کوشش می‌کند به صورت حدسی نشان دهد که یک زن اگر برهنه باشد،‌ از چه اندامی برخوردار است. این برنامه برای فرضیه پردازی نسبت به مردان طراحی نشده بود.

تصاویر و کلیپ‌های ساخته شده توسط این برنامه، به نظر واقعی می‌رسند و از همین رو،‌ بسیاری از صاحب‌ نظران در مورد اینکه این نرم‌افزار امکان گمراه کردن افکار عمومی را داشته باشد، هشدار داده‌اند. سازندگان این نرم افزار بحث‌انگیز،‌ دسترسی به آن از طریق اینترنت را حذف کرده، و با انتشار توئیتی اعلام کردند: «دنیا هنوز آماده چنین چیزی نیست. احتمال اینکه این نرم‌افزار مورد سؤاستفاده قرار گیرد بسیار بالا است و ما نمی‌خواهیم از این طریق پول بدست آوریم».

تهیه کنندگان این نرم‌افزار گفتند آنهایی که این برنامه را خریداری کرده و بر روی سیستم‌های ویندوز و لینوکس نصب کرده‌اند، هزینه پرداختی خود را پس خواهند گرفت. آنها همچنین از افرادی که نسخه‌ای از این برنامه را در دست داشتند خواستند که آنرا با دیگران به اشتراک نگذارند. 

یک فعال ضد «انتقام گیری پورنوگرافیک» - که علیه اشتراک گذاری عکس‌ها و یا کلیپ‌های ویدئویی خصوصی افراد با مضمون جنسی و یا برهنه بدون رضایت آنها، و با هدف شرمنده کردن و یا ایجاد تنش فعالیت می‌کند - این نرم‌افزار را «دهشتناک» خواند.

خانم «کِیتلین بودن» بنیانگذار گروه «مبارزه با انتقام‌گیری‌های پورنوگرافیک» در مصاحبه‌ای با وبسایت امور فناوری به نام «بُردِ مادر» گفت:‌ «در حال حاضر هر کسی می‌تواند به نوعی، حتی بدون گرفتن یک عکس برهنه،‌ قربانی پورن باشد. این تکنولوژی مورد نیاز نیست و نباید در دسترس قرار بگیرد».

پس از آنکه این وبسایت مطلبی در زمینه نرم‌افزار «ژرفای برهنگی» منتشر کرد، سیستم کارگزاری (سِروِر) این نرم‌افزار از سرویس خارج شد و مسئولین آن اعلام کردند که «ما انتظار این چنین میزان بازدید را نداشتیم و به همین دلیل سیستم از دسترس خارج شده است».

سازندگان این برنامه سپس در طی توئیتی اعلام کردند:‌ «این تاریخ مختصر، و نقطه پایان برنامه ژرفای برهنگی است. ما این برنامه را با هدف سرگرمی کاربرانش ساختیم، و فکر می‌کردیم فقط چند نسخه در هر ماه به فروش برسانیم. صادقانه گفته باشیم، این برنامه آنقدر هم فوق‌العاده نیست و فقط با عکس‌های خاصی کار می‌کند. ما هرگز فکر نمی‌کردیم اینگونه فراگیر شده که نتوانیم ترافیک مجازی و اینترنتی آنرا کنترل کنیم».

ایالت کالیفرنیا در حال بررسی لایحه‌ای است که تصاویر «عمیق پورنوگرافیک» را غیر قانونی اعلام می‌کند. این بدان معنی است که ایالت کالیفرنیا نخستین ایالتی خواهد بود که در این زمینه اقدام قانونی به عمل می‌آورد.

© The Independent

بیشتر از زندگی