هشدار روحانی در مورد شیوع «ویروسی خطرناک‌تر از کرونا در همسایگی» ایران

به نظر می‌رسد منظور روحانی ویروسی است که چین ادعا می‌کند در قزاقستان شایع شده ‌است

عکس از خبرگزاری دانشجو

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با اشاره به این‌که یک نوع بیماری در همسایگی ایران شایع شده که به ذات‌الریه شباهت دارد و از کرونا خطرناک‌تر است، از مردم خواست که مراقبت بهداشتی را در فصل پاییز افزایش دهند.

به نظر می‌رسد که منظور روحانی، ویروسی است که گفته می‌شود در کشور قزاقستان شایع شده ‌است. مقام‌های چین حدود یک ماه پیش ادعا کردند که در کشور همسایه آن‌ها، قزاقستان، ویروسی شایع شده که از کرونا هم کشنده‌تر است.

اما مقامات قزاقستان این اظهارات را کرده و وجود چنین ویروس جدیدی را از اساس تکذیب کرده‌اند.

روحانی امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا سعی کرد مردم را به رعایت بهداشت تشویق کند.

او تاکید کرد: «همزمان بیماری‌های دیگری مثل آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگری در کشور شروع می‌شود. باید مراقبت بهداشتی را در فصل پاییز بیشتر کنیم.»

او با تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی مردم در دوران کرونا گفت: «بی‌حوصلگی را باید کنار بگذاریم، این سبک زندگی در میان‌مدت و بلندمدت و یا باید تمام امسال و حتی ممکن است سال آینده نیاز باشد همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم.»

رئیس جمهور ایران ادامه داد: «همچنان باید اصول بهداشتی استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و شستن دست‌ها، ضدعفونی‌کردن‌ها و ... را ادامه بدهیم و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنیم. حتی در شرایطی که واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، ما نمی‌توانیم شرایط را عادی در نظر بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی گفت: «حتی اگر واکسن در دسترس قرار گیرد باید سبک زندگی بهداشتی ادامه یابد. برخی از استان‌ها افرادی بستری هستند که چند ماه پیش در همان ‌جا بستری بودند یعنی کسی که به کووید ۱۹ مبتلا شده بعد معالجه شده و ترخیص شده، چند ماه از بهبود او گذشته دوباره مبتلا شده است.»

او آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت را نگران‌کننده خواند چون این آمار نشان می‌دهد که رعایت مردم از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد رسیده است: «مردم در همه‌جا اصولی که تاکید شده مورد توجه قرار دهند. علائم را برای مردم بیشتر و ملموس‌تر توضیح دهید. اولین نشانه بیماری را کووید در نظر بگیرید.»

او در پاسخ به انتقاداتی که درباره برگزاری مراسم محرم مطرح شده بود و حالا در خصوص باز شدن مدارس مطرح است اظهار داشت: «دوگانه‌انگاری‌ها را باید کنار بگذاریم که سلامت یا معیشت؟ سلامت یا دیانت؟ سلامت یا فعالیت اجتماعی؟ سلامت یا آموزش؟ این دوگانگی‌ها نادرست است و فکر نکنیم که اگر نوجوانی به مدرسه رفت مبتلا می‌شود ولی اگر در کوچه بازی کند مبتلا نمی‌شود.»

بیشتر از